Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Tema / Sterkere krydder, men mest tradisjon

Sterkere krydder, men mest tradisjon

Chili og eksotiske smaker selger bedre – også på Fetsund. Men aller helst vil forbrukerne ha det tradisjonelle.

Caroline Rosenberg Andersen (th) og Camilla Holand konstaterer at marinert er populært, samtidig som matnerdene vil marinere selv.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten: Kjøttforedling og ingredienser: Hjelpe - og tilsetningsstoffer, Krydder, Marinade, Natur- og kunsttarmer, Stivelse, Tilsetning

– Vi selger mer av de «hotte» sakene. Folk vil ha det mer spicy og flere varianter med chili, forteller Camilla Holand.

EKSOTISK
Hun har satt i gang produksjonen på bakrommet hos Rosenberg Spiseforretning. For ti år siden tok familien Holand; Camilla, Cesilie, Bente og Nils; over den tradisjonelle familiebedriften på Fetsund fra familien Rosenberg. Produktene lages på bakrommet – de som skal røykes, produseres hos Strøm-Larsen i Oslo – og selges fra egen disk.

– Kundene spør gjerne etter de litt mer eksotiske tingene, for eksempel med inspirasjon fra Thailand og Sør-Amerika, sier Camilla Holand. Likevel – både kundene og trendanalytikerne som snakker om eksotisk mat, har det mer i kjeften enn i lommeboka.

TREND-BLAFF
– Det er dette vi hører om, men salgsmessig går det mye av det tradisjonelle. Det kommer noen trender, men vi finner tilbake til det gamle. Chipotle for noen år siden, for eksempel – det var et blaff. Holand har bakgrunn som kokk. Når hun arbeider med marinader, merker hun forskjellen mellom fagene. Kokken i henne vil egentlig ikke kamuflere smaken på kjøttet bak smaken på marinadene.

– Men når kjøttet er gjort noe med, så skjønner folk lettere hva de kan bruke det til. Vi har løst det problemet for kunden. Veldig mange er usikre på hvordan de skal bruke ulike kjøttstykker, så vi viser dem det. Men fortsatt går det mest umarinert, forteller hun.

GYROSPUDDING
De lette, raske løsningene er likevel populære. I dag er det for eksempel gyrospudding som skal produseres. En populær spesialitet: – Vi fyller med ost, sjampinjong og paprika, og så gyroskrydder på toppen, beskriver Holand. Før jul solgte hun godt av et annet egenutviklet produkt: Julepudding. En grovere kjøttpudding med litt karve og ekstra krydder.

– Kjøttpuddingen vår er veldig fin, så vi fikk god respons på at juleproduktene var grovere, forteller hun.

VIL MARINERE SELV
Grillsesongen peker i mange retninger. – Vi må fokusere litt på å lage de tingene som ikke dagligvarehandelen har, for å gi kundene en grunn til å komme til oss. Så lenge vi ikke kan konkurrere på pris, må vi konkurrere på annet, ifølge Holand.

I tillegg til butikken på Fetsund selger Rosenberg mange produkter som catering. Tapasrettene er klassiske. Grillpakkene til selskaper inneholder for eksempel pølser, burgere og spareribs.

– På grillen ser vi at det bikker litt andre veien, sier Holand om vridningen mot litt flere marinerte produkter.

– Mange begynner å lage ting selv. De vil marinere sine egne spareribs og lage pulled pork selv. Matnerdingen gjør at folk eksperimenterer hjemme. Nakkesalget har gått kraftig opp, og nå har mange tatt det videre og eksperimenterer med bog. Samtidig er det noen som ikke har peiling på hva de skal gjøre. Da kan vi hjelpe.

MÅ FLYTTE
Ti år etter eierskiftet er det nye endringer på gang for Rosenberg Spiseforretning. Remabutikken under samme tak som kjøttbedriften trenger mer plass. I skrivende stund er det ikke klart ennå hvor  Rosenberg skal flytte. Det er krevende å finne gode lokaler til både produksjonen og butikken.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt