Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Tema / Satser mer på serviceavtaler

Satser mer på serviceavtaler

Den nye GEA-sjefen har tro på stadig mer automatisering i kjøttbransjen. Nå vil Heidi Fuglum satse på serviceavtaler.

Heidi Fuglum samler GEA til ett selskap i Norge.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten:
Maskiner, Linjeløsninger, Pakkemaskiner, Skjærelinjer,Skjæremaskiner

– Vi skal ha større og bredere fokus på service. Det er kanskje det kundene kommer til å merke mest på, sier Heidi Fuglum. Den ferske sjefen i Gea Norway har jobben med å samle de 32 ansatte i GEA Food Solution og GEA Westfalia Separator i Norge til ett selskap.

AUTOMATISERING
– Jeg skal ikke gjøre noen store endringer, men vi er to selskaper som blir ett, forteller hun.

Og kundene i kjøttbransjen, de kommer altså først og fremst til å merke det på servicen. Sjefen bruker tiden ute hos kunder nå i starten, for å lære mer og høre hva de ønsker. Hun kommer fra oljebransjen og er vant til produkter på havbunnen. Nå gleder hun seg over å arbeide med kunder som produserer noe kjent, synlig og velsmakende. Det hun kan ta med seg fra olje til kjøtt, det er utviklingen i retning av mer automatisering og mer instrumentering.

– Fra å være mest mekanisk henger ting nå mer sammen og skal styres på et høyere nivå. Oljebransjen er langt fremme på automatisering og digitalisering, men det er en del i matbransjen som også er det, sier Fuglum.

AVTALER 
Men service, altså. GEA vil fokusere mer på serviceavtaler med kundene sine.
– Det gjør at vi blir mer forutsigbare og at kunden blir mer forutsigbar, sier hun.

Hun håper å få til mer samarbeid og mindre av at kunden bare tar kontakt når noe skal byttes ut eller repareres.
– Da ser ikke kunden hvilke muligheter vi har til å hjelpe dem med å forbedre prosessen, sier Heidi Fuglum.

Hun ser gode vekstmuligheter i Norge, og ikke minst i kjøttbransjen. GEA kjøpte opp det tidligere CFS i 2011. Det er allerede flere store og små kjøttbedrifter som står på kundelisten og har produkter fra Koppens, Square, Krämer & Griebe, Tiromat, Dixie Union, Aquarius, Wolfking, Scanio, Belam og Peeler.
– Vi er gode på å pakke, slice og marinere, og globalt går hver fjerde kyllingnugget gjennom våre maskiner, sier hun.

NYE PRODUKTER
I vår er det tining og hakker som står på listen over nye produkter. Hurtighakken Cutmaster duo er spesielt beregnet på spekemat og er fire ganger hurtigere enn den forrige. Bedre balanserte kniver og mindre vibrasjon bidrar til sjeldnere produksjonsstans. Også de andre hakkemodellene er forbedret. Dessuten utvider opptiningssystemet Coldsteam bruksområdet. Det ble først brukt til å tine hele muskelstykker – nå er det også klart til bruk for finere kutt.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt