Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Tema / Kjøttbedrifter vil ha forskjellig smak

Kjøttbedrifter vil ha forskjellig smak

Enhver kjøttbedrift vil ha sin egen smak på produktene. – Alle vil ha sin egen touch, sier salgssjef Øistein Øien hos Solina.

Arild Pedersen (til venstre), Øistein Øien og kollegene har lager og produksjon i Danmark, men sitter i Norge og opererer som lokal leverandør.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten: Kjøttforedling og ingredienser: Hjelpe - og tilsetningsstoffer, Krydder, Marinade, Natur- og kunsttarmer, Stivelse, Tilsetning

Når han møter en kjøttbedrift, er det ikke for å selge en sekk med ferdig krydderblanding. Det er for å utvikle nye produkter i samarbeid med kunden.

IKKE PÅ PAPIRET
– Det er veldig vanskelig å selge smak på papiret, konstaterer Øien. Han møter Kjøttbransjen sammen med selgerne Arild Pedersen, Rune Nørgaard og Ken Harald Iversen.
– Arild er pølsemaker, og vi andre har kokkefaglig bakgrunn. Vi er i stand til å lage en rett som vi kan få kundene våre til å smake på. Så kan vi si: «Dette er smaken vi gjerne vil vise deg,» sier Øistein Øien.

SKREDDERSYR
Da kommer kunden vanligvis tilbake og vil ha noen små endringer. Noen kommer med sitt eget ønske om smaksretning. Så lager Solina fem forskjellige eksempler, kunden velger ett, og så blir dét videreutviklet. Andre ganger går kunden mer detaljert til verks.
– Ingen vil være maken til de andre. Mange ganger blir det en diskusjon frem og tilbake, og så tar vi gjerne kunden med hit for å gjøre det ferdig. Produktutviklerne har en utrolig hektisk hverdag hvor de ikke har muligheten til å konsentrere seg om bare én ting. Da kan de bruke en dag her, så utvikler og spikrer vi produktet, sier salgssjef Øistein Ølen.

CLEAN LABEL
«Her», det er Solinas nordiske hovedkontor og utviklingssenter rett sørøst for Aarhus. Der har det franskeide konsernet både laboratorium, lokaler som kan håndtere små prøveproduksjoner av alle slags kjøttprodukter – og egen produksjon av krydder, marinader og smakstilsetninger. Der forteller de om kunder som er opptatt av sporbarhet og «clean label».

– Vi har ikke noen «fighting line» hvor vi tilbyr B- og C-varer. Det gjør hverdagen tøffere. Men hvor interessant er det med oregano til halve prisen? Det som er billig, er for godt til å være sant. Etter oregano-episoden til «Matkontrollen» på TV2, fikk jeg 16 henvendelser om hva dette var, forteller Arild Pedersen.

– Du kan fort få pepper for halv pris, men når du må bruke dobbelt så mye for å få samme smak, er du like langt, supplerer Øistein Øien. – Samtidig vet du ikke hva de andre femti prosentene er.

KLASSIKERE ELLER VEKST?
Solina og kundene henter inspirasjon fra Europa og verden, men må forholde seg til hva som faktisk selger i det norske markedet. Mange er interesserte i inspirasjon, men samtidig er det gjerne de gamle klassikerne som selger mest.
– Er man fornøyd med kundegrunnlaget man har, så gjør man ikke noe. Skal du få opp omsetningen, må du kombinere bestselgerne fra eget område med spesialprodukter. Kvalitet vil alltid selge, sier Øistein Øien.

På produktsiden bruker han gjerne Signature som døråpner. Det er rett og slett konsentrert kjøttsmak – innkokt kraft av rent kjøtt. Nå 1. mars kommer en ny serie krydderpastaer, Spice Pastes. Friske krydder og urter med en konsistens som gjør at de både kan brukes i marinader og blandes inn i kjøttprodukter, supper, sauser og dressinger.

Senere i år kommer en ny smaksforsterker – også den er «clean label», uten gjær og andre av de ingrediensene som gjerne brukes i dag – og en naturlig holdbarhetsforlenger basert på eddik.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten: Kjøttforedling og ingredienser, Hjelpe - og tilsetningsstoffer, Krydder, Marinade, Natur - og kunsttarmer, Stivelse, Tilsetning

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt