Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Tema / Chili i alle varianter

Chili i alle varianter

Krydder og marinader med chili i alle varianter øker mest. I år kommer fotball-EM og OL til å skape litt ekstra interesse for fransk og brasiliansk.

Morten N. Eriksen (til venstre) og Ståle Eriksen har lageret fullt av smak til fremtidens kjøttprodukter.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten: Kjøttforedling og ingredienser: Hjelpe - og tilsetningsstoffer, Krydder, Marinade, Natur- og kunsttarmer, Stivelse, Tilsetning

– Vi kan prøve å følge trender, vi kan foreslå, men vi må høre på dem som kjøper. Det er de som eier butikkene, som bestemmer mye, konstaterer Ståle Eriksen. Han er produktsjef i Notim. Krydder og urter fra tyske Raps er blant produktene han har å tilby.

HVA TREFFER?
– Det kan være en utfordring å arbeide med trender. Det som vi eller kundene våre tror er spennende, treffer ikke nødvendigvis bredt i det norske markedet, supplerer daglig leder Morten N. Eriksen. – Det er mange forsøk før du treffer en storselger. I dag forlanges det at det skal være noe nytt hele tiden. Samtidig går grill, wiener og røkte kjøttpølser aldri av moten. De ligger der i bunnen, sier Ståle Eriksen.

På trendsiden har de god oppfølging fra Tyskland. Ekspertene hos Raps prøver å forutse hva som kommer.
– Fortsatt er det chili som er det mest voksende krydderet på verdensbasis. Men chili kommer i mange variasjoner og kombinasjoner, forklarer Ståle Eriksen.

FRANSK OG ITALIENSK
– I år blir det tatt noe hensyn til EM i fotball. Derfor kommer franske smaker til å bli litt ekstra markedsført. På samme måte vil OL i Rio inspirere til brasilianske smaker. De store sportsarrangementene fører til spesiallagede produkter, sier han. Dessuten holder italienske smaker en sterk posisjon i Europa. Samtidig som de tester nye smaker, vil forbrukerne vite mer om hva de får i seg. Det merker  krydderleverandøren, også.

– Folk vil vite hva de faktisk spiser. Ikke nødvendigvis «clean label», men i hvert fall «clear label», sier Morten N. Eriksen.

MINDRE SALT
Saltreduksjon er en tydelig trend som har nådd mye lenger enn til pressemeldinger og departementale skrivebord. Tiden med MSG er også over, konstaterer de to. Det fokuseres på å finne erstatninger for saltet og smaksforsterkere uten E-nummer. Trenden går mot det som forbrukerne oppfatter som en renere hverdag. – Så skal det være mer kjøtt i pølsene enn før. Når du griller pølser med kjøttandel over 80 prosent, blir det gode produkter, sier de to.

Samtidig synes de at pølsene til dels får ufortjent dårlig omtale fra ernæringsfysiologer og WHO. – Til slutt kan det påvirke konsumet, konstaterer de.

UTEN KJØTT
Også Notim merker den økende interessen for vegetarprodukter.
– Flere blir fleksitarianere og legger inn et kjøttfritt måltid i uken, sier Ståle Eriksen. – Og mange kommuner legger om til kjøttfrie dager i kantinene. Det er en sterk trend i Tyskland, og den kommer hit,  understreker Morten N. Eriksen. I tillegg til Tyskland er det i Storbritannia de ofte kan lese kommende norske trender. – Det er stor produktutvikling på gang, sier Ståle Eriksen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt