Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Tema / Alimenta har vokst på skreddersøm

Alimenta har vokst på skreddersøm

Når firmaet Alimenta markedsfører seg og sine produkter overfor bedrifter i kjøttbransjen, er det med en velrenommert kokk i aller fremste rekke.

Sentrale personer hos Alimenta: Fra venstre Morten A. Andersen, Sven Nelvik og Roy Simensen.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten: Kjøttforedling og ingredienser: Hjelpe - og tilsetningsstoffer, Krydder, Marinade, Natur- og kunsttarmer, Stivelse, Tilsetning

Sven Nelvik er utdannet diplomkokk fra Stavanger og har i 19 år arbeidet på ulike restauranter i Norge. Det gir han unik kunnskap om smak og konsistens og ikke minst evne til å utnytte denne kunnskapen. Dette får i sin tur Alimenta-kunder glede av, påpeker daglig leder Morten A. Andersen.

PARADIGMESKIFTE
– Det at vi har en så dyktig kokk som Sven Nelvik på laget, bidrar til at vi kan agere enda raskere når kundene ønsker smakshjelp og råd. Her om dagen ba en kunde i kjøttbransjen om en marinade i pulverform og da gikk Nelvik i gang. I løpet av kort tid, hadde han utviklet et skreddersydd produkt for kunden. Et lite paradigmeskifte hos oss etter at vi for tre år siden fikk en dyktig kokk på laget, fastslår Andersen.

KRESNE KUNDER
Sven Nelvik er selvsagt glad for å kunne bidra positivt inn mot kresne kunder i kjøttbransjen og han opplever at han får glede av sin erfaring som kjøkkensjef og kokk i stillingen som produktutviklingssjef hos Alimenta.

– Så absolutt. Her får jeg frie tøyler og kan dra nytte av det jeg har tilegnet meg gjennom et langt yrkesliv. Saltreduksjon og enummerfrie ingredienser er viktige stikkord i så måte. Kjøttbransjens bedrifter er kresne og de er ikke minst differensierte i sine behov. Det har jeg sans for, sier Nelvik.

CHILI ER «HOT»
– Hva er trenden akkurat nå når det gjelder krydder?
– Chili i ulike former er bokstavelig talt «hot» akkurat nå. Brasilianske smaker er også sentrale. Det samme med ingefær. Det vi dessuten ser mye av nå, er frosne naturlige krydderurter. Og så har vi «de faste smakene » som kjøttindustrien alltid etterspør, sier Elvik.

174 MILLIONER
Kjøttindustrien er uten tvil det viktigste markedet for Alimenta. 75 prosent av omsetningen på 174 millioner kroner skriver seg fra salg av krydder og ingredienser til norske kjøttbedrifter. Det startet så sent som i 2002 og i løpet av 14 år har altså selskapet gått fra 0 til 174 millioner kroner i omsetningen. For tre år siden overtok firmaet restene av Celina Hoff og i dag er Alimenta landets nest største leverandør
av ingredienser og puster ABC i nakken.

– Vår styrke er at vi gjør absolutt alt her på huset og vi er raske på labben gjennom hele prosessen fra å blande krydder og tilpasse ingredienser, til å utvikle smak. Alt ved hjelp av egne folk, avslutter Morten A. Andersen.

FAKTA OM Alimenta

  • EIERE: Eid av Ulf Andersen (52 prosent) og Øyvind Solvang (48 prosent)
  • OMSETNING I 2014: 154,7 millioner kr og driftsresultat 4,2 millioner kroner
  • OMSETNING I 2015: 174 millioner kroner
Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt