Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Usmakelig hetskampanje mot kjøtt

Usmakelig hetskampanje mot kjøtt

Leder nr. 8 /2018, av redaktør Per A. Sleipnes.
– Kampanjene og hetsen mot kjøtt og kjøttforbruk generelt, får stadig mer bisarre og groteske uttrykk.

Kampanjene og hetsen mot kjøtt og kjøttforbruk generelt, får stadig mer bisarre og groteske uttrykk. For en tid tilbake besøkte jeg København og alltid når jeg beveger meg utenfor landets grenser, leser jeg utenlandske aviser. På denne reisen var det en artikkel i Berlingske Tidende (BT) jeg festet meg ved. Artikkelen beskrev en fersk annonsekampanje mot kjøtt og kjøttspising.

På bildet i annonsen ser vi en mor som røyker noe som ved første øyekast kan se ut som en lang havanna-sigar. I bakgrunnen ser vi sønnen hennes som fortvilet vifter bort røyken. Problemet er bare at det ikke dreier seg om sigar, men derimot en dansk pølse. Fotografiets budskap er at kjøtt er like ille for helsa som tobakk, og bildene i kampanjen kunne også sees på busser, på skoler og på togstasjoner i den danske hovedstaden.

Man trenger ikke hverken å jobbe i kjøttbransjen eller skrive om kjøtt for å la seg sjokkere av dette budskapet. Målet er selvsagt å påvirke, særlig de unge, til å velge bort kjøtt og kjøttprodukter. Og at de sterke bildene har effekt på sarte unge sjeler, er det neppe tvil om. Problemet er selvsagt at budskapet baserer seg på fullstendig feil premisser og kun er ment for å skremme.

Dette var Danmark, men også her i landet ser vi samme tendens. Terskelen for uredelighet i propagandaen, synes å bli stadig lavere når kjøtt og kjøttforbruk står på agendaen. Fakta er ikke viktig, og heller ikke velbegrunnede statlige kostholdsråd ser ut til å være interessant. Heller ikke anbefalinger fra ernæringshold synes i gjøre å inntrykk. Vi har de siste årene ganske enkelt sett en utvikling der hetsen mot kjøtt generelt og kjøttbransjen spesielt blir stadig mer omfattende.

Hva gjør vi da og hvordan møter kjøttbransjen denne negative trenden? Svaret er nokså enkelt: Fortsett å produsere gode og ikke minst helseriktige kjøttvarer. Bransjen vil bli mer og mer utfordret på helseaspektet knyttet til kjøttforbruk og da er det viktig å ha ting på stell. I tillegg er det avgjørende viktig å informere/deklarere korrekt og saklig. Sammenlikningen mellom kjøtt og tobakk er grotesk og misforstått. Leder for Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo, Jøran Hjelmesæth, mener da også at kampanjen er usaklig skremselspropaganda. Særlig alvorlig mener han det er at denne koblingen ser ut til å være nøye planlagt.

Ifølge FAOSTAT er Norge blant de land i Europa med lavest inntak av kjøtt, og det er hovedsakelig forbruket av hvitt kjøtt som øker her i landet. Kjøtt inneholder de aller fleste næringsstoffene vi trenger, og de er i en form som tas lett opp av kroppen, som for eksempel jern og sink. I tillegg virker kjøtt mettende, slik at det derved faktisk kan være med på å forebygge fedme. Dette er eksempler på fakta som kjøttbransjen bør spille på, i arbeidet med å motarbeide vulgære og usanne kampanjer mot kjøtt og kjøttforbruk.

Les tidligere ledere i bladet Kjøttbransjen.

Les aktuelle saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt