Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Tøffere kamp om storfekjøttet

Tøffere kamp om storfekjøttet

Leder nr. 3 /2013, av redaktør Per A. Sleipnes.
- Importert kjøtt, enten det kommer fra Namibia eller Brasil, er stuerent i det norske markedet

Kampen om storfekjøttet i det norske markedet synes å hardne til. I denne utgaven av Kjøttbransjen forteller vi omm NorgesGruppens kraftige importoffensiv overfor Namibia. Den har bidratt til at de små og etablerte importørene her i landet er fullstendig spilt ut over sidelinjen. Det er ganske enkelt ikke namibisk kjøtt igjen til disse. Vi har tidligere skrevet om Norturas inntreden i det afrikanske kjøttmarkedet, via oppkjøpet av et lite frittstående slakteri i Namibia. Nå er det altså vår desidert største dagligvareaktør som viser muskler.

Og det er opplagt økonomiske muskler det handler om når kampen om storfekjøttet skal vinnes. Det er i så måte innlysende at NorgesGruppen har betalt en relativt høy pris og tilbudt gode avtaler for å sikre seg Namibia-eksportørenes gunst. Situasjonen bekrefter med all mulig tydelighet hvor viktig det er med sikre kanaler for denne type kjøtt. Her har den mektige dagligvareaktøren gjort en god jobb – på bortebane.

Det er ikke mange år siden en håndfull norske importører fordelte den såkalte MUL-importen (kjøtt fra mindre utviklede land) relativt broderlig mellom seg. Den gang var det mange i norsk landbruk og kjøttindustri som hadde innvendinger mot denne importen. Nå er situasjonen snudd på hodet. Importert kjøtt, enten det kommer fra Namibia eller Brasil, er stuerent i det norske markedet. Dette selvsagt til glede for importører, men det er ikke minst viktig for storfekjøtteksportørene i Botswana og Namibia.

Sistnevnte gruppe ser ut til å ha glemt forhistorien. Uten kreative norske importører gjennom mange år, er det ikke sikkert dette kjøttet hadde fristet norske ganer anno 2013. Da ville utfordringen vært langt større både for Nortura og NorgesGuppen i en situasjon med underskudd på storfekjøtt i det norske markedet. Nå kommer disse to mektige aktørene i den norske matvarekjeden nærmest til dekket bord.

NorgesGruppen har så avgjort et poeng når de påpeker at norske politikere sitter med nøkkelen når det gjelder tilgang på storfekjøtt i det norske markedet. For ved å øke Afrika-kvotene, vil det raskt være mulig å redusere stofekjøtt-underskuddet og samtidig gi et håndslag til bønder i Namibia og Botswana. Men det er på sikt uholdbart med så stor underdekning av norskprodusert storfekjøtt. Derfor er det så viktig å få opp den innenlandske produksjonen.

Den «monopolisering» av Afrikaimporten av storfe vi nå ser, er ingen tjent med – spesielt ikke de aktørene som har bygd opp handelsrelasjoner og bidratt til at storfekjøtt fra Afrika har fått et godkjenningsstempel i Norge. Det blir nå spennende å observere hva som skjer med Botswanakjøttet. Blir dette kjøttet tillatt importert til Norge i løpet av året, kan det bli en redningsplanke for etablerte norske importører.

Les flere saker fra bladet Kjøttbransjen nr 3 2013

Les tidligere utgaver av bladet Kjøttbransjen i arkivet

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt