Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Slipp til lokale kjøttbedrifter!

Slipp til lokale kjøttbedrifter!

Leder nr. 1 /2013, av redaktør Per A. Sleipnes.
- Dagligvarekjedene forsøker med alle tilgjengelige virkemidler å overbevise forbrukere og kunder i kjøttindustrien om at kjedemakten ikke er sterkere enn den bør være. Sannheten er dessverre en ganske annen.

DET ER MULIG: I Tromsø har vi et godt eksempel på at det er mulig å få lokale produkter inn i butikkhyllene i kjedebutikker, skriver redaktøren i denne utgavens leder.

Dagligvarekjedene forsøker med alle tilgjengelige virkemidler å overbevise forbrukere og kunder i kjøttindustrien om at kjedemakten ikke er sterkere enn den bør være. Ja, i noen sammenhenger forsøker man å overbevise omverdenen om at det er leddene før butikkjeden som «styrer skuta» eller legger premissene for det som havner i butikkhyllene. Sannheten er dessverre en ganske annen.

Sentraldirigeringen av hva kjedebutikkene skal tilby av for eksempel kjøttvarer synes å være sterkere enn noensinne. Det er det bestemte inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha snakket med flere kjøttbedrifter med en sterk stilling lokalt, men som strever tungt med å nå ut med sine kvalitetsprodukter i lokale kjedebutikker. Og når det nå i praksis blir tre aktører, om Ica og NorgesGruppen får anledning til å samarbeide, vil innovasjon og produktutvikling bli enda mer utsatt.

Hadde jeg vært en liten kjøttaktør med en god produktidé, ville jeg neppe våget å gjøre noe med den. En leverandør blir svært sårbar når NorgesGruppen har halvparten av markedet.

«– Vi får ikke hylleplass. Lokale butikker vil ha oss med, men Oslo styrer alt». Det er erfaringene mange små og mellomstore kjøttbedrifter sitter igjen med og det til tross for at det i lokalmiljøet er et sug etter kortreiste produkter fra en lokal leverandør. Resultatet er selvsagt at disse små og mellomstore bedriftene sliter i økonomisk motbakke og i verste fall kan bli nødt til å gi opp eller legge om virksomheten. Derfor denne oppfordring til Norgesgruppen: sørg for at Kiwi og Joker-butikker land og strand rundt får forsyninger fra lokale kjøttbedrifter.

I Tromsø har vi et godt eksempel på at det er mulig å få lokale produkter inn i butikkhyllene i kjedebutikker.

Kjøpmann Roar Olsen i en stor Rema 1000-butikk i Tromsø, har valgt å vri litt på butikk-profilen. I denne butikken satses det på kortreiste, lokale kjøttprodukter. Tromsø er selvsagt i en særstilling med svært dyktige lokale produsenter som Aron Mat, Mydland og Ingebrigtsen Kjøtt, men ikke desto mindre: alle tre aktører er nå på plass i butikkhyllene. Og alt tyder på at det er fornuftig rent bedriftsøkonomisk. Etter «profil-vrien» er omsetningen mer enn fordoblet.
Se intervju med Kjøpmann Roar Olsen her. (Nordlys web-tv)

Erfaringene i nord bør med andre ord være en inspirasjon for andre kjeder som vurderer om de skal slippe til lokale bedrifter i lokale butikker.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt