Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Samarbeid = produktforbedring

Samarbeid = produktforbedring

Leder nr. 5 /2016, av redaktør Per A. Sleipnes.
– Ressursene norske kjøttbedrifter bruker på smak og konsistens har trolig økt med rundt 300 prosent i løpet av de siste fem årene.

NM i kjøttprodukter er tilbakelagt og både kjøttbedrifter og aktører i dagligvarehandelen, har grunn til å være svært tilfreds. Denne produktkonkurransen er gull verdt for salget av nær sagt alle typer kjøttprodukter, men selvsagt aller viktigst for grillprodukter ettersom konkurransen arrangeres på vårparten. En kjapp ringerunde til dagligvarekjeder og kjøttbedrifter bekrefter da også at den medieomtale og blest konkurransen får, representerer en boost som igjen genererer mersalg og økonomisk uttelling.

Her kan du søke i vinnerne i NM i Kjøttprodukter tilbake til 2010.

Men hva ligger bak de stadig forbedrede produktene som bransjen leverer til dagligvarehandel og storhusholdning? Og hvem har hovedæren for den positive utviklingen? Svarene på spørsmålene er selvsagt sammensatte, men et forhold synes opplagt: det stadig tettere samarbeidet mellom kjøttbedrifter og leverandører av krydder og tilsetningsstoffer spiller en viktig rolle. Vi har sett en trend de siste årene der utviklingsarbeidet på krydder- og tilsetningssiden foregår mer og mer som et tett partnerskap mellom aktørene. Slikt blir det resultater ut av.

Ressursene som store norske kjøttbedrifter bruker på smak og konsistens har trolig økt med rundt 300 prosent i løpet av de siste fem årene. Dette er tall vi har fått oppgitt ved en sjekk blant de største aktørene på kjøttsiden. Det viser med all mulig tydelighet hvor seriøst norske kjøttbedrifter tar utfordringen med smaksforbedring, og hvor dyktige leverandørbedriftene er til å følge opp.

Men det er ikke bare krydder og marinader kjøttbedrifter må ta hensyn til i sitt arbeid med å forbedre produktene. Også innholdet av fett og salt spiller en viktig rolle. Det vi har sett de siste årene er at kjøttprodukter inneholder stadig mindre fett og salt. Godt nytt for forbruker, men selvsagt utfordrende for bedriftene. At stadig mer fett sendes til Norsk Protein for destruksjon, bekrefter denne trenden. Godt da at det jobbes iherdig med utvikling av magrere griser.

I forlengelsen av problematikken knyttet til kvalitetsforbedring, er det grunn til å berømme det arbeid som skjer i regi av Opplysningskontoret for egg og kjøtt (Matprat). Vi snakker om landets fremste kompetansesenter for matopplysning. Gjennom ulike aktiviteter formidles kunnskap og inspirasjon til å lage mat med norske egg og norsk kjøtt. Det er svært viktig i en tid der kjøtt og kjøttforbruk stadig må tåle «smeller».

NM i kjøttprodukter er nevnt som en viktig markedsføringsarena og i denne utgaven av Kjøttbransjen bringer vi reportasjer fra kåringsarrangementet. I den sammenhengen er det grunn til å gratulere samtlige som var med og preget arrangementet – i første rekke NM-vinnerne. Jeg benytter også anledningen til å ønske alle våre lesere en riktig god sommer. På vegne av alle som lever av å selge kjøtt og kjøttprodukter, får vi dessuten håpe at grillaktiviteten blir høy og vedvarende over det ganske land i ukene framover.

Les flere saker fra bladet Kjøttbransjen nr. 5, 2016.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt