Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Omdømmet er utfordret!

Omdømmet er utfordret!

Leder nr. 5 /2019, av redaktør Per A. Sleipnes.
– At kjøttbransjens aktører er utfordret når det gjelder omdømme, er det liten tvil om. De som mener det motsatte, stikker i realiteten hodet i sanden.

Årsakene er flere og de stygge NRK-bildene fra utvalgte svine-fjøs tidligere i sommer, er selvfølgelig en viktig faktor. Men disse avsløringene er bare en del av bildet. Også helse- og miljøaspektet bidrar til denne omdømmeutfordringen. Vi må bare innse at de som hevder at kjøttkonsumet bør kuttes, at dyrevelferden ikke er god nok og at intensiv kjøttproduksjon er en trussel mot miljøet, har vind i seilene akkurat nå.

Men hvor prekær er situasjonen egentlig for aktørene som lever av kjøttomsetning og dyrehold her i landet? Og er det slik at neste generasjon forbrukere blir «kjøttfrie»? Går i så fall norsk kjøttbransje dystre tider i møte?

Jeg velger å dempe pessimismen noe, selv om avsløringer av manglende dyrevelferd i norske fjøs, er trist og totalt uakseptabelt. I kjølvannet av disse avsløringene, ser vi krefter i samfunnet som gjør alt for å gi kjøtt og kjøttproduksjon mest mulig negativ publisitet. Men også «motkrefter» er på banen. I så måte var det både gledelig og ikke så rent lite imponerende at MatPrat og Animalia fikk rigget til en viktig debatt under Arendals-uka nylig. Et faglig tungt panel klarte på utmerket vis å nyansere en debatt som i mange fora har fortont seg svært ensidig.

Matprat-direktør Dag Henning Reksnes hadde oppgaven med blant annet å forklare hvorfor bærekraft er mye mer enn klimagassutslipp. Hans poeng er at det er altfor enkelt å velge populistiske løsninger som f.eks. drastisk kutt i kjøttforbruket for å oppnå framskritt på dette området. Betydningen av at vi har aktører som MatPrat og Animalia, som forsker, systematiserer, utreder og formidler kunnskap og fakta om det som skjer i verdikjeden for kjøtt og egg, er viktigere enn noensinne. Så må selvsagt alle i hele verdikjeden jobbe intenst for å unngå tilfeller av typen vi så i Brennpunkt-filmen. Her må trolig norske slakterier bli enda hardere i ‘klypa’ i samhandlingen med sine produsenter.

Les tidligere ledere i bladet Kjøttbransjen.

Les aktuelle saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Nøkkelord: Omdømme, Matprat, dyrevelferd
Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt