Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Nyttig og viktig kjøttkonferanse

Nyttig og viktig kjøttkonferanse

Leder nr. 9 /2013, av redaktør Per A. Sleipnes.
- Kostholdkonferansen MeetEat ble en bekreftelse på at fettbegrepet ikke er entydig

Trenger vi fett i kjøttprodukter og hvilke egenskaper har fett i mat basert på kjøtt? Det var én av flere viktige problemstillinger da kjøttbransjen nylig møtte helsemyndigheter på kostholdkonferansen MeetEat 2013. Svarene på de to spørsmålene er selvsagt preget av i hvilken leir man befinner seg. Kjøttbransjens ståsted er det nærliggende å argumentere med at fett (og salt) i en viss skala er nødvendig for å kunne tilby forbrukerne tilfredsstillende produkter. Helsemyndighetene har selvsagt en litt annen tilnærming. Her ønsker man uten videre å minimalisere salt- og fettinntaket.

Det bør man ha forståelse for. Helsemyndighetene er opptatt av å begrense omfanget av helserelaterte sykdommer og lidelser, som bidrar til betydelige kostnader for samfunnet. I den sammenheng er det prisverdig at aktørene i kjøttbransjen tar initiativ til en slik konferanse og setter disse temaene på dagsorden. Vi må diskutere helse kontra kjøtt/kosthold på en ærlig og åpen måte. Det er ingen tvil om at man innad i bransjen har et sterkere fokus på disse spørsmålene i dag enn for noen år tilbake.

MeetEat 2013 samlet derfor mange kjøttbedrifter fra den frittstående del av bransjen. Det var oppløftende og et klart bevis på helseproblematikk knyttet til kjøtt ikke bare handler om mattrygghet og hygiene, men også hva som puttes inn i produkter. Men man skal også være klar over at det krever betydelige økonomiske ressurser å tenke nytt på dette området.

Et bevis på det ga konserndirektør Ståle Gausen i Grilstad da han på konferansen forklarte hva denne bedriften har gjort for å tilby mer helseriktige produkter. Hans selskap lanserte for en tid tilbake en salami basert på sunnere fettsyrer, bl.a. rapsolje. Forskjellen på kostnadene på denne salamien og den tradisjonelle er på hele 64 prosent. Denne merprisen må forbrukerne betale, og spørsmålet er om de gjør det? Å finne den riktige balansen her er ingen enkel øvelse. For det er neppe tvil om at smak og pris er de to viktigste driverne for folks valg av produkter i butikk.

Kostholdkonferansen ble også en bekreftelse på at fettbegrepet ikke er entydig. Hva for eksempel dyrefôret inneholder, preger sluttproduktet i stor grad. Det er mulig å produserer for eksempel en kylling med stor andel umettet fett, forutsatt at fôret er optimalt. Men det er til syvende og sist forbrukerne som bestemmer og her må alle bidra – også dagligvarehandelen. Da nytter det ikke å fallby produkter med mest fett og salt i butikk.

skillelinje

Strålende innsats

Det er all grunn til å gratulerer alle bedriftene som deltok i NM og som oppnådde heder, medaljer og ikke minst NM-status. Ekstra skryt gir vi Jens Eide, Leiv Vidar Kjøttforretning, Nordfjord Kjøtt og Smedstuen. Disse fire bedriftene sikret seg NM-titler i henholdsvis kake, – pålegg, – pinnekjøtt og klassen for ferdigstekte/kokte retter. Kvartetten representerer på mange måter et tverrsnitt av den mangfoldige kjøttbransjen. Og en ting er klart: norske forbrukere kan gå jula lyst i møte med tanke på kjøttproduktene som skal handles inn.
Gratulerer med strålende innsats i alle ledd!

Les flere saker fra bladet Kjøttbransjen nr 9, 2013.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt