Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / (Nesten) hele kjøttbransjen til Kiel

(Nesten) hele kjøttbransjen til Kiel

Leder nr. 1 /2014, av redaktør Per A. Sleipnes.
- Mer enn 170 påmeldte deltagere på bransjeturen til Kiel, vitner om at Norsk Kjøtthandel og KLF har truffet blink med dette konferanse-konseptet.

Kjøttbransjens folk liker å reise, de setter stor pris på sosialt samvær og de er opptatt av det som skjer i bransjens nære sfære – i praksis vil det si andre bedrifter i kjøttbransjen. Ikke rart da at bransjeturen til Kiel, som går av stabelen hvert andre år i starten av året, har blitt som et Kinderegg å regne.

I år var oppslutningen rekordstor. Mer enn 170 påmeldte deltagere vitner om at Norsk Kjøtthandel og KLF har truffet blink med dette konferanse-konseptet. Interessen reflekterer aller mest et godt og matnyttig program.

Bransjefolk er opptatt av ny viten, og når for eksempel salgslederen for ølprodusenten Den Nøgne Ø, gir til kjenne sine tanker og erfaringer knyttet til drift og virksomhetsoppbygging, er dette «godt stoff». Det samme når en særdeles karismatisk kommunikasjonsdirektør i Danish Crown forklarer gigantselskapets offensive strategi i forhold til kommunikasjon med omverdenen. Slike historier inspirerer og vekker nysgjerrighet.

Men det handler også om planlegging og ikke minst praktisk gjennomføring. På denne bransjeturen til Kiel opplevde deltagerne at de ble ivaretatt på alle måter. Denne gang var det stor spennvidde i valg av temaer og foredragsholdere. Bedriftshistoriene var der, og det samme var politiker-innspillet. En innføring i moderne sensoriske metoder og en seanse der deltagerne fikk mulighet til å teste sine egne smaksegenskaper, var en original vri som mange hadde sans for. Til og med en humørfylt bonde med en frodig form for humor var det gitt plass til denne gang.

Det er med andre ord store muligheter for en betydelig grad av «gjenkjøp» når NK og KLF om to år inviterer bransjen til ny Kiel-tur. Noen har tatt til orde for bytte av båt og by for variasjonens skyld. Det tror jeg ikke er spesielt fornuftig. Kiel-turen har blitt institusjonalisert, og slikt skal man ikke tulle med.

skillelinje

Ansiktsløfting
Årets første utgave av Kjøttbransjen er noe endret i forhold til det bladet våre lesere kjenner. Forsiden er justert noe og en del av sidene inne i bladet har fått nytt og forhåpentlig forbedret design. Det håper vi skal falle i smak. Produkter, enten det er kjøttprodukter eller bladprodukter, må utvikles. For en utgiver av et tidsskrift er det viktig at lesbarheten er god. Denne «ansiktsløftingen» er et forsøk i så måte.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt