Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Nei til konkurranse om mattrygghet

Nei til konkurranse om mattrygghet

Leder nr. 03 /2015, av redaktør Per A. Sleipnes.
– Narasinfri kylling er intet sesam-sesam med tanke på mattrygghet i forhold til forbruker.

- Jeg frykter vi nærmer oss «polsk riksdag» i matvarebransjen, sier Per Arne Sleipnes, ans.redaktør Kjøttbransjen.

Antibiotikaresistens har vært et velbrukt begrep og ikke minst sentralt tema i mediene de siste uker og måneder. Kyllingen og salget av kyllingkjøtt har fått lide. Det har blitt pisket opp en stemning som skulle tilsi at kylling som næringsmiddel er helseskadelig. Når man så øyner mulighet for at debatten skal vende tilbake det nivå den fortjener, er vi i gang igjen. Og det verste: det er bransjens mektigste aktør, Nortura, som bidrar til en ny runde.

Jeg tenker selvsagt på den kortsiktige og i høyeste grad illojale lanseringen av såkalt narasinfri kylling i butikk. I ledtog med NorgesGruppen, har kjøttsamvirket – uten å konferere nevneverdig med verken Animalia, Mattilsyn eller KLF – lansert en kylling som er fri for denne fôrtilsetningen.

Nå kommer butikkene med narasinfri kylling (vg.no - 20.03.2015)

Og bare for å ha nevnt det: narasin blir brukt forebyggende for å unngå sykdommer som må behandles med antibiotika. Det som har skjedd er et klart brudd på den praksis vi alltid har hatt i vår bransje om ikke å konkurrere på mattrygghet og dyrevelferd. Dette er en helt ny trend og da lanseringen av den narasinfrie kyllingen fant sted, ble den øvrige del av bransjen tatt på senga.

La meg ta fakta først: narasinfri kylling er intet sesam-sesam med tanke på mattrygghet i forhold til forbruker. Vi er rett og slett ikke kommet langt nok i arbeidet for å kunne konkludere for eller imot narasin i kyllingfôret. Narasin-prosjektet var ment å være et fireårig prosjekt for å få alle brikker på plass. Når Nortura og NorgesGruppen allerede etter noen måneder trekker konklusjoner og setter i gang, er det jevngodt med å lure forbrukerne.

For et par uker siden fikk vi dokumentert via NRK hvordan kjedene styrer næringsmiddelindustrien med hard hånd og legger føringer for produktsatsinger. Denne narasin-saken er et eksempel på at Nortura har latt seg presse. Selvsagt ivrer bransjens mektigste aktør etter å være best i klassen, men lanseringen av narasin-fri kylling kan fort vise seg å være en bumerang som slår tilbake både på Norges Gruppen og Nortura. Poenget er at vi vet for lite og har for lite grunnlag for å trekke sikre konklusjoner.

Varsler eksplosjon i penicillinbruken til kylling (ntb.no - 05.des. 2014)

Uansett varsler det som har skjedd om en ny tid. Nå skal det tydeligvis også konkurreres om mattrygghet. Det er ingen god situasjon. Begrepet «polsk riksdag» blir brukt i sammenhenger der man ender opp i alles kamp mot alle. Jeg frykter vi nærmer oss en slik «polsk» situasjon i matvarebransjen når aktører velger å se bort fra fagfolkenes vurderinger (Animalia) og lar seg diktere av kjedemakten. Og når man først har begitt seg ut på denne galeien, skal vi ikke se bort fra at mattrygghet blir et konkurranseparameter også når det gjelder andre kjøttslag.

Hva med kampanjer der en aktør reklamerer med «sprøytespissfritt» svinekjøtt i hele grillsesongen? Eller lammelår til påske fra lam garantert uten fotråte? Noe svineri spør du meg.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt