Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / NM og en offensiv kjøttbransje

NM – en bekreftelse på en offensiv kjøttbransje

Leder nr. 4 /2016, av redaktør Per A. Sleipnes.
– Det er viktig å understreke at NM, slik det arrangeres nå, er en gedigen dugnad med mange involverte.

Når til sammen 60 kjøttbedrifter i disse dager får NM-resultatene fra en særdeles faglig sterk dommerstand, viser det med all mulig tydelighet at det er en offensiv bransje vi snakker om. Å våge å levere inn produkter til NM i kjøttprodukter og på den måten legge hodet på blokka, krever tro på egne ferdigheter. Det sier meg dessuten at de bedriftene som deltar innser at det alltid er forbedringspotensial. Å få kjøttprodukter analysert og testet av erfarne fagfolk, er således en viktig del av dette forbedringsarbeidet.

Her kan du søke i vinnerne i NM i Kjøttprodukter tilbake til 2010.

I år er det satt nye rekorder både med hensyn til antall bedrifter og antall produkter. Hele 530 produkter er bedømt denne gang. En egen NM-klasse for bacon er dessuten en nyhet i år. Med denne produktutvidelsen viser også arrangøren av NM i
kjøttprodukter at fornyelse av konkurransen både er viktig og nødvendig. Det skal i år deles ut fem NM-titler og 26 «årets produkter». De som kan smykke seg med disse titlene, får så avgjort solid drahjelp i forhold til kunder i dagligvare- og storhusholdningsmarkedet. Det er en stor bonus!

Det er viktig å understreke at NM slik det arrangeres nå, er en gedigen dugnad med mange involverte. KLF-sekretariatet bruker mye ressurser på NM-arrangementet og det samme er tilfelle med dommerne. I så måte er det både praktisk avgjørende og nødvendig at arbeidsgiverne til hver enkelt dommer er med på opplegget og ser nytten av det. Og det er grunn til å tro at det for disse arbeidsgiverne ligger en betydelig reklamegevinst i at ansatte er representert rundt dommer-bordene i NM.

Det faktum at flere og flere små produsenter av kjøttvarer er kommet med i NM de siste årene, er en annen interessant og spennende utvikling. I konkurransen blir de målt opp mot tunge aktører med lang erfaring og en stor stab av dyktige fagfolk. Denne trenden liker vi. Resultatet er at mangfoldet blir større og at forbrukeren får mer å velge i. At skolene synes å interessere seg mer og mer for i NM, er også en svært gledelig utvikling. I år er hele ni videregående skoler med i konkurransen og disse er lokalisert til hele Sør-Norge. Da bladet Kjøttbransjen besøkte en av disse skolene nylig, Åssiden skole i Drammen, var spenningsnivået til å ta og føle på. Å anta at vi passerer et dusin skoler i neste NM, er derfor ingen urealistisk spådom.

Med andre ord: NM i kjøttprodukter gir landets bedrifter en flying start på våren og grillsesongen. Det trengs når marginene er presset og kjøtt nærsagt ukentlig får gjennomgå både i sosiale medier og i media for øvrig. Lykke til med årets NM!!

Les flere saker fra bladet Kjøttbransjen nr. 4, 2016.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt