Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Grill lam i år!

Grill lam i år!

Leder nr. 4 /2017, av redaktør Per A. Sleipnes.
– Det er beklagelig at lammeprodukter ikke når ut til forbruker i stor nok utstrekning via dagligvarekjedene.

Grillsesongen er like rundt hjørnet. Ja, noen steder i vårt langstrakte land har overivrige grillere allerede finpusset grillrister og sjekket lageret av grillbriketter, eventuelt gassflasker. Dagligvarekjedene på sin side har også vært på banen i flere uker nå og tatt sine forholdsregler med hensyn til grillutvalg. Her skal det ikke mangle noe når grillglade nordmenn er i gang med sin yndlingsgeskjeft. I år synes forresten Rema 1000 å være ekstra tidlig ute og det lover bra for omsetningen av kjøtt og kjøttprodukter.

I år er vi i den spesielle situasjon at lagrene av lammekjøtt er ekstraordinært store. Av ulike årsaker har ikke etterspørselen fulgt produksjonen de siste par årene og resultatet er betydelige overskudd av lam på reguleringslager. Dagligvarekjedene har, både i vårt blad og i andre medier, bedyret at de er villige til å satse og gi sitt bidrag i bestrebelsene på å få opp lammekjøttsalget. Det bl.a. gjennom kampanjer og aktiviteter i butikk.

Grillsesongen 2017 vil på mange måter være lakmustesten på om så er tilfelle. Er kjedene, selvsagt i tett samarbeid med bransjen, villig til yte det som må til for å øke folks lyst på lammekjøtt på grillen? Er man villig til å kaste seg rundt og bruke noen ekstra markedsføringskroner på lam? Vi håper at så er tilfelle og at produkter av lam får et løft de nærmeste uker og måneder.

Men historien taler dessverre ikke for at vi vil få ønsket om økt salg av lammesalg oppfylt. Et lite tilbakeblikk er nødvendig: i jordbruksoppgjøret i 2014 ble det lagt inn sterke økonomiske stimuli for å få opp lammeproduksjonen her i landet. Årsaken var flere år med underskudd på lam før den tid. Og strategien var vellykket. Det ble en betydelig merproduksjon av lam i 2015, men dessverre ble dette kombinert med reduserte markedsaktiviteter fra kjedene samme år. Det var starten på lageroppbyggingen.

Nå må kjedene gjøre det motsatte av det de gjorde for to år siden. Det vil si øke trykket i sitt markedsføringsarbeid. For det er opplagt potensial der ute. I en undersøkelse som OEK foretok i fjor høst, svarte 28 prosent av norske forbrukere at de ville spist mer lam om det var tilgjengelig i butikk. 29 prosent av de spurte svarte at de hadde spist mer om produkter av lam var mindre sesongbaserte. Det er med andre ord beklagelig at lammeprodukter ikke når ut til forbruker i stor nok utstrekning via dagligvarekjedene.

Derfor må alle krefter settes inn i årets grillsesong. Vi er i en tidlig fase og mye kjøtt og kjøttprodukter skal grilles de nærmeste uker og måneder. I tider med underskudd av storfekjøtt, med dertil hørende importbehov, er det grunn til å velge lam. Men da må kjedene (og industrien) være sitt ansvar bevist.

Les tidligere ledere i bladet Kjøttbransjen.

Les aktuelle saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt