Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Forklaringsproblemer i kø for Nortura

Forklaringsproblemer i kø for Nortura

Leder nr. 7 /2018, av redaktør Per A. Sleipnes.
– Hvorfor blir det så mange negative medieoppslag i kjølvannet av beslutninger og valg Nortura tar?

Det støyer rundt Nortura for tiden. «Bondens eget selskap» – som samvirkegiganten selv ønsker å framstå, har den siste tiden vært gjenstand for flere medieoppslag av den krevende sorten. Årsakene er flere, men summa summarum: Nortura har i stor grad seg selv å takke for den mediestøyen vi har opplevd de siste ukene.

Nortura kjøpte importkvoter for nær ni millioner (Bladet Kjøttbransjen 21.09.2018)

Å importere svinekjøtt, uansett mengde, er vanskelig å forklare i tider der svinekjøttet hoper seg opp på lager og svineprodusentene fortviler. Til og med Norsvin, svinebøndenes egen organisasjon, synes å ha fått nok og river seg i håret. Hva svineprodusenter rundt om i landet tenker om dette, kan man bare forestille seg.

Import av kjøttslag, som vi i utgangspunktet har for mye av, er nemlig som en rød klut for dem som lever av å få omsatt norsk kjøtt. Men når Nortura nå engang har et eget selskap som driver med import (og eksport), er denne type virksomhet forståelig.

Norturas datterselskap står bak import av 300 tonn svinekjøtt i år (Nationen - 10.09.2018)

Sjefen i Nortura, Arne Kristian Kolberg, har imidlertid i ulike medier gitt uttrykk for at vi må få kontroll på eksisterende kjøttlagre før vi kjøper inn mer. Eller sagt på en annen måte: vi må spise opp det norske svinekjøttet før vi importerer fra andre land. Her har han selvsagt helt rett.

Men snakker vi da om en form for dobbeltkommunikasjon? Ikke nødvendigvis, i hvert fall neppe bevist. For det er ingen tvil om at Nortura-sjefen ønsker sine produsenter (eiere) alt godt. Problemet er bare at Nortura har trøbbel med å kombinere rollen som regulator av kjøtt- og eggmarkedet og rollen som iherdig og tøff forretningsdriver. Denne balansegangen er krevende og samvirkeselskapet har ikke alltid behersket denne vanskelige øvelsen.

Nortura kjenner seg pressa vekk frå buregg (Nationen - 09.09.2018)

Så kom saken med burhøns, der Nortura nylig proklamerte at de kutter ut buregg innen 2024. Her tyder alt på at motivet er å tekkes dyrevernerne. Problemet er bare at dette tiltaket vil koste eggprodusentene til Nortura nær en kvart milliard kroner. Norsk Fjørfelag raser selvsagt og det er forståelig. For Norturas beslutning kommer strengt tatt uten at forbrukerne krever det eller forskningen tilsier det. Det virker som om de store kjøperne av egg heller ikke har krevd en slik drastisk omlegging.

Så blir spørsmålet. Hvorfor blir det så mange negative medieoppslag i kjølvannet av beslutninger og valg Nortura tar? Svaret er ikke enkelt å gi, men mye tyder på at samvirkeselskapet bør ta et dypdykk i egne rutiner både for mediestrategi og kommunikasjonsvirksomhet. Noe må være grunnleggende galt når så mange, så ofte lar seg provosere og irritere av beslutninger som tas i hovedkvarteret på Løren. Vi er spent på fortsettelsen!.

Les tidligere ledere i bladet Kjøttbransjen.

Les aktuelle saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt