Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Forbered dere på vegetartrenden

Bransjen må forberede seg på vegetartrenden

Leder nr. 7 /2016, av redaktør Per A. Sleipnes.
– Vegetartrenden er i ferd med å sette sitt preg på kjøttbransjen og de produktene denne bransjen leverer.

Vi kan like det eller ikke: vegetartrenden er i ferd med å sette sitt preg på kjøttbransjen og de produktene denne bransjen leverer. Internasjonalt har vi sett utviklingen de siste tre-fire årene og trenden ser vi også nå i Norge. Tradisjonelle kjøttprodukter som pølser, hamburgere og pålegg «forkledd» som vegetarprodukter.

Kvaliteten på produktene kan diskuteres og man kan stille spørsmål om hvorfor man skal kalle et produkt basert på rødbeter, soya eller gulrøtter «burger» eller «wiener». Hvorfor ikke kalle en spade for en spade? Spørsmålet er i og for seg relevant, men det har i grunnen lite for seg å dvele med slike problemstillinger. Poenget er at produktene er der og markedet likeså.

Dette faktum må norske kjøttbedrifter så raskt som mulig forholde seg til. Det går nemlig et tog, kall det gjerne et «vegetartog», og jeg tror kjøttbransjen må være med og ikke bli stående igjen på stasjonen. Det kan koste dyrt i form av tapte markedsandeler sett i et lengre tidsperspektiv.

I denne utgaven av bladet rapporterer vi fra en stor internasjonal kjøtt- og matmesse (Alimentaria i Spania) og det synes klart at flere toneangivende kjøttindustriselskaper i Europa er kommet langt i dette segmentet. Selskapene har utviklet og markedsfører alternative produkter myntet på forbrukere som velger bort kjøtt.

Spanske NOEL og BM Food samarbeider om Norge-satsing (bladet Kjøttbransjen nr 7, 2016)

Også de aktørene som leverer krydder, tilsetninger og funksjonalitet til kjøttindustrien ser utviklingen. De fleste av disse leverandørene har arbeidet målrettet gjennom mange år og tilbyr i dag løsninger som er akseptable, først og fremst i forhold til konsistens. Smaksmessig er det fortsatt mye å gå på, selvsagt.

Men det hindrer ikke at norske kjøttbedrifter må være proaktive på dette området. Den oppvoksende slekt har andre preferanser både når det gjelder smak og innstilling til kosthold generelt. For mange av disse er ikke kjøttråvare en nødvendighet i en «burger». En kjensgjerning som er krevende å forholde seg til for garvede bransjefolk, men som like fullt er en aktuell problemstilling.

I dag importerer flere norske dagligvarekjeder ulike vegetarpølser og vegetarburgere fra utlandet. Det er dårlig nytt for norske produsenter. Derfor er det viktig at norske kjøttbedrifter får rigget seg slik at de er i stand til å tilby de samme produktene. Så må vi leve med at kjøtt i en viss skala blir erstattet av soya. Store volumer er det foreløpig ikke snakk om, men det er viktig å være på ballen. Bedrifter som Leiv Vidar, Jæder og noen mindre aktører har sett tegningen. Det er all grunn til å oppfordre flere kjøttaktører til å forberede seg på vegetartrenden.

Les flere saker fra bladet Kjøttbransjen nr. 7, 2016.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt