Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Føleri og faktafeil om kjøtt

Føleri og faktafeil om kjøtt

Leder nr. 3 /2016, av redaktør Per A. Sleipnes.
– Mange bloggere bygger sine «analyser» på ting de har «hørt om» og på skrekkhistorier om kjøtt og dyrebehandling fra andre land.

Meninger og synspunkter om kjøttforbruk, norsk landbruk, dyrevelferd og dyrs rettigheter florerer for tiden i alle såkalte sosiale kanaler. Kvinnelige rosabloggere lar meningsflommen få fritt utløp. Og det er ikke grenser for krisemaksimering og føleri fra de mest aktive av disse «meningskanonene».

Absolutt flott med sterke innspill og fruktbare diskusjoner. Det viser at den oppvoksende slekt er kritiske og har egne meninger om ofte fastspikrede sannheter. Men det er dog grenser for nytten av meningsutfoldelse, når denne i stor grad ikke bygger på fakta. Da blir resultatet mer villedende enn veiledende.

En kvinnelig kjendisblogger gikk nylig svært langt i å sidestille produksjon av kjøtt og egg med organisert ondskap.

Den grusomme sannheten - Kristin Gjelsvik/ styleconnection.no, 25.03.2016.

Ja, slakting av dyr ble nærmest sammenlignet med den aktivitet vi ser av organiserte terrorister av typen IS-krigere. Slikt blir selvsagt så drøyt at man ikke kan ta det seriøst. Problemet oppstår når andre mer eller mindre kunnskapsløse unge mennesker leser den slags og sluker budskapet rått. Mange bloggere/skribenter bygger sine «analyser» på ting de har «hørt om» og på skrekkhistorier om dyrebehandling fra andre land. Så blir dette rått overført til norske forhold og stemplet som sannheter. Hvor ille kan det da bli?

Tenk litt på dette, du - Sophie Elise Isachsen/ sofieelise.blogg.no, 27.03.2016

Alt tyder på at vår bransje snarest må ta denne type propaganda på ramme alvor. Kanskje noen bør blogge om hvordan norske dyr egentlig blir behandlet både i fjøs og på slakterier? At kjøtt faktisk er viktig med tanke på en sunt og balansert kosthold og at medisinbruken i norske dyrebesetninger er svært begrenset? Et tiltak i tillegg til en kjøttindustriblogg, vil være å skolere rosabloggerne.

På tide å gjøre noe for klimaet? - Caroline Berg Eriksen/ fotballfrue.no, 19.01.2016

Matprat/Opplysningskontoret for kjøtt og egg har en sentral rolle i så måte. I disse dager lanserer Matprat en kampanje som retter seg nettopp mot den gruppe forbrukere som de nevnte superbloggerne frir til – unge kvinner. Stikkordet er jern. Tusenvis av nordmenn (særlig unge kvinner) har et kosthold som ikke dekker anbefalt daglig inntak av jern. Det er en nasjonal helseutfordring.

Hensikten med Matprat-kampanjen er å øke bevissthetet blant en gruppe forbrukere som dessverre i for stor grad blir villedet av pågående trendy bloggere. Kampanjen inneholder alt fra tips, oppskrifter og inspirasjon, til filmer og annonsering i både magasiner og på utvalgte blogger. Dette er hva jeg vil kalle en høyaktuell kampanje spisset mot en sårbar gruppe forbrukere som altfor ofte blir guidet av kunnskapsløse skribenter og meningsytrere. Takk til Matprat for det!!

Les flere saker fra bladet Kjøttbransjen nr. 3, 2016.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt