Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Leder / Fisk «spiser» av kjøttet

Fisk «spiser» av kjøttet

Leder nr. 9 /2014, av redaktør Per A. Sleipnes.
- I spisefakta-undersøkelsen fra OEK dokumenteres det at fisk nå oppleves som mer trendy enn kjøtt – først og fremst.

Fisk «spiser» kjøtt, flere og flere setter sunnhet foran smak, og salt skaper betydelige utfordringer for kjøttbransjens bedrifter. Kort oppsummert synes det å være en slags status om en legger forbrukerholdninger og innkjøpsvaner til grunn. Dette blir da også bekreftet både i den aller ferskeste spisefakta-undersøkelsen i regi av Opplysningskontoret for egg og kjøtt (OEK) og Animalia-rapporten «Kjøttets tilstand 2014».

Når vi i neste utgave av bladet bringer totaltallene for kjøttmarkedet i 2013 (Flesland-tallene), vil disse dessuten vise at fisk er i støtet. Det kan skyldes flere forhold, men det er opplagt sammenheng med nye og moderne  pakkemetoder som både bidrar til lengre ferskhet og mer attraktive fiskeprodukter i kjøledisken. De siste fire årene har da også fisk hatt enda større vekst i volum (ni prosent) og verdi (21 prosent), enn kjøtt.

Det er en utvikling vår bransje må ta på største alvor. I spisefakta-undersøkelsen dokumenteres det at fisk nå oppleves som mer trendy enn kjøtt – først og fremst svinekjøtt. Til nå har de som steller med fisk her i landet brukt mye energi og ressurser på eksport og kampanjer i eksportøyemed. Nå er det tydelig at det I Trondheim ble det nylig kåret norgesmestre i kjøttfagene og i løpet av to hektiske konkurransedager, fikk vi se unge, dyktige kjøttskjærere og butikkslaktere i aksjon. Det var et imponerende syn. Måten disse unge bransjefolkene håndterer kniv og innenlandske markedet skal bearbeides mer målrettet. Utfordringen for kjøttbransjen blir da å komme opp med produkt- og måltidsløsninger som oppleves spennende, men samtidig enkle. Det vil møte konkurransen fra fisk.

På SIAL-messen i Paris nylig, var helseaspektet ved måltidsløsninger og enkeltprodukter framtredende. Mindre salt, mindre fett, økologisk produksjon og dyrevelferd var den røde tråden. Internasjonalt synes matbransjen med andre ord å gå mer og mer i samme retning: det vi spiser skal ha en positiv effekt på kroppen.

Derfor må det jobbes hardt for å bedre kjøttets image ute hos forbrukene. Mye diskusjon og medieoppmerksomhet knyttet til antibiotika-resistente bakterier i kylling, gjør det selvsagt ikke enkelt. Men jobben må gjøres om  målsettingen fortsatt er økt forbruk av kjøtt her i landet. Utgangspunktet er i hvert fall greit: Norske slaktedyr ligger på verdenstoppen hva sunnhet og fravær av medisinbruk angår.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt