Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Jusspalten / Upresis og villedende markedsføring fra annonsører

Upresis og villedende markedsføring fra annonsører

Jushjørnet nr. 3 / 2013 av Camilla Schrader Roander, advokat i NHO Mat og Landbruk.
- NHO Mat og Landbruk blir stadig vekk kontaktet av medlemmer som mener seg lurt av upresis markedsføring og andre uryddige salgsfremstøt.

Fremgangsmåten er ofte at bedriftene blir kontaktet og villedet til å tro at de allerede har bundet seg til en avtale om for eksempel annonsering. Bedriften får så en forespørsel om de fortsatt vil være oppført med en annonse eller lignende. Da dette er annonsering bedriften ikke ønsker og således vil avslutte, får de tilsendt papirer som de må signere og returnere for å komme ut av avtalen.

Løgn
I god tro i en ellers stresset hverdag signeres papirer uten å lese alt med liten skrift. Kort tid etter mottar bedriften en faktura med krav om betaling. Når bedriften forsøker å kontakte firmaet for å oppklare misforståelsen/feiltakelsen og sjekker nærmere ut forholdene, er det aktuelle firmaet vanskelig å få tak i. Det viser seg også at de har løyet – bedriften har aldri stått oppført på deres side eller har aldri annonsert i deres magasin eller lignende. Spørsmålet bedriftene stiller oss er om de skal betale fakturaen i og med at de har signert og således bundet seg juridisk?

Varslingslisten
Det viktigste for å unngå problemer er selv å være kritisk ved salgshenvendelser fra kontakter som ikke er velkjente – samt ha rutiner til å håndtere slike salgshenvendelser og fakturaer. Er situasjonen allerede oppstått, gå inn på www.varslingslisten.no, som blant andre NHO står bak. Varslingslisten er et selvhjelpsverktøy for norske virksomheter, slik at de lettere kan gå klar av upresis markedsføring og andre uryddige salgsfremstøt som lett blir misoppfattet. Varslingslisten gir bedriften en mulighet for å trekke veksler på andres erfaringer ved at rapporterte erfaringer oppsummeres i modusbeskrivelser med tilhørende råd.

De viktigste rådene som gis på varslingslisten.no er:

  • Ikke aksepter et tilbud, verken muntlig eller skriftlig, uten at du er sikker på hva det omfatter. Hvis både produktet og bedriften er ukjent, bør du være ekstra på vakt. Vær særlig oppmerksom på bedrifter som spiller på navnelikhet med etablerte produkter eller bedrifter. Kontroller at en eventuell henvisning til eksisterende kunderelasjon er reell. Be eventuelt om å få oversendt kopi av avtale som påstås å være inngått tidligere.
  • Er du i tvil om hva tilbudet består i eller hvem leverandøren er, be om skriftlig dokumentasjon før du tar en avgjørelse. Sørg for å ha oversikt over avtalevilkårene, særlig bestemmelser om pris, betaling, bindingstid og opphør. Les gjennom all tekst, også den som er skrevet med liten skrift.
  • Sjekk at ordrebekreftelser og fakturaer virkelig stemmer overens med det du mener å ha bestilt eller avtalt.
  • Hvis du blir forsøkt presset til å takke ja til et «spesielt godt tilbud», er det grunn til å være ekstra skeptisk. Ikke la deg presse av at tilbyderen sier det haster med å ta en avgjørelse. Merk at det ikke gjelder noen generell angrerett for næringsdrivende slik som for forbrukere.
  • Ta deg alltid tid til å sende en enkel, skriftlig reklamasjon til avsender hvis du mottar uriktige ordrebekreftelser, fakturaer, inkassovarsler eller lignende – og gjør det raskt. 
  • Ikke betal en urettmessig faktura bare for å bli kvitt et problem. Ved å betale denne type fakturaer er du med på å opprettholde inntektsgrunnlaget til useriøse aktører og dermed indirekte bidra til at enda flere næringsdrivende blir utsatt for problemene. 
  • Ikke la deg skremme av ordet «inkasso». Hvis du kan dokumentere at du har bestridt kravet (se pkt. 5) og at dine innsigelser er berettigede, kan ikke et inkassofirma inndrive kravet. Et bestridt krav der innsigelsen ikke er åpenbar grunnløs kan ikke inndrives ved inkasso, men må gå veien om de ordinære domstoler for å få dom for kravet som deretter eventuelt kan inndrives. Les mer om inkasso på forbrukerportalen (disse reglene gjelder for inkasso i sin alminnelighet.) 
  • Dersom du er medlem av en av næringsorganisasjonene som står bak Varslingslisten, kan du få konkret veiledning. Dersom du ikke er medlem av noen av disse organisasjonene, kan du ta kontakt med Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR). Her er de ulike organisasjonenes kontaktdata.

Politianmeldelse
På varslingslisten.no finnes en oversikt over kjente fremgangsmåter for upresis eller villedende markedsføring, samt forslag til tiltak mot disse. Har din bedrift blitt villedet, og har skrevet under og mottatt en faktura, bør dere snarest skrive til annonsøren som har villedet dere (skriftlighet er viktig, og husk at e-post også er skriftlig) og påstå dere villedet. Få frem at annonsøren har gitt uriktig inntrykk av at det allerede eksisterer et avtaleforhold, og at undertegning av skjemaet de sendte dere ville terminere denne avtalen. Beskriv hva som skjedde. Dette for også å dokumentere hendelsesforløpet. Vis deretter til at den fremgangsmåten de benytter er i strid med markedsføringsloven og etter omstendighetene også etter straffelovens bestemmelser om bedrageri og at regningen følgelig ikke vil bli betalt. Avslutt gjerne med å informere om at forholdet vil bli politianmeldt.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt