Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Gjestekommentar / Vi savner ikke salt, slutt å putte det i alt

Vi savner ikke salt, slutt å putte det i alt

Gjestekommentaren nr. 5 2013 er skrevet av Randi Flesland, adm. direktør i Forbrukerrådet.
– Vi savner en tydelig ambisjon fra regjeringen om bedre merking av mat.

Vi får i oss dobbelt så mye salt som anbefalt. Går vi butikken er det for vanskelig å velge sunt. Hele 75 prosent av koksaltet vi får i oss stammer fra industrimat. Her må det tas grep.

Det er grundig dokumentert at høyt saltinntak gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Derfor vil en reduksjon i tilsetning av salt i kjøttprodukter ha stor betydning for folks saltinntak og helse. Det må bli enklere å velge sunt, uten salt. Og informasjonen på emballasjen må bli bedre, sånn at vi faktisk skjønner det når vi fyller handlekurven med salte bomber.

En påleggstest fra Foreldre og Barn illustrerer poenget; faktisk hadde alle produktene i testen for høyt saltinnhold i forhold til hva som er å anbefale, både for barn og voksne. NRK Forbrukerinspektøren har på sin side bedt Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås om å undersøke saltmengden i ulike frosne kyllingfileter og kyllinglår. Også der var resultatet nedslående. Et av produktene hadde mer salt enn potetgull – hele 1,7 prosent salt. Spiser man 200 gram av denne kyllingen har man nesten nådd det helsemyndigheten anbefaler som maksimum når det gjelder inntak av salt.

Alt for ofte ser vi at produkter som folk tror er sunne, slett ikke er det. Vi oppfordrer derfor matbransjen til å vise mer samfunnsansvar og lytte til et lett omskrevet ordspill: «Vi savner ikke salt, slutt å putte det i alt!»

Regjeringen melder at de vil skjerpe inn krav til merking av næringsinnhold. Dette kommer i forbindelse med EUs nye forordning om matinformasjon med krav om obligatrisk næringsdeklarasjon på mat- og drikkevarer som omsettes til forbruker. Vi synes ikke dette er tilstrekkelig. Det skal være enkelt for forbrukerne
å velge sunt. Vi savner en tydelig ambisjon fra regjeringen om bedre merking av mat. Målet må være at næringsmessig informasjon til forbruker plasseres på fremsiden av produktet, med fargekode.

Samtlige store dagligvarekjeder i Storbritannia innfører nå trafikklys på emballasjen. Tesco var ingen tilhenger av trafikklys. Nå snur kjeden, og får med seg Aldi og Lidl også. Sainsbury’s innførte, som første kjede, trafikklys allerede i 2005. Da kjeden innførte trafikklys på ferske ferdigretter, endret omsetningen seg radikalt. En rett med dampet laks – som har grønt lys – økte salget hele 46,1 prosent. I samme periode falt omsetningen av moussaka 24 prosent. Denne retten hadde rødt lys.

Dette viser klart at fargekoding endrer forbruksmønster og salg. Hvis produsenter må merke usunne produkter med rødt, ville vi også fått mer fart på arbeidet med å redusere mengden av salt i ferdigmat.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt