Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Gjestekommentar / Snakk om det!

Snakk om det!

Gjestekommentaren nr. 9, 2017 er skrevet av Nina Sundquist, adm. direktør, Matmerk
– Velger du mat som er merket Nyt Norge er du med å sikre norske arbeidsplasser.

Snakke om hva da? Overskriften har jeg laget bare for å få deg til å lese mer om hvor mye fakta om norsk matproduksjon forbrukerne orker å ta til seg. Og for å beskrive viktigheten av hvordan vi produserer mat – kjøtt inkludert – når forbrukeren velger hva som puttes oppe i handlekurven mellom henting i barnehagen og middagslagingen.

Grunnene til at norske forbrukere velger norsk mat er mange. Matmerk sjekker det hvert år. Å sikre norske arbeidsplasser og norsk matproduksjon troner på toppen – begge på over 90 prosent (Mediacom brand tracker 2016). Mattrygghet kommer på en sterk tredjeplass. Med dette som bakteppe har Nyt Norge kampanjen i år dunket inn to budskap: Velger du mat som er merket Nyt Norge er du med å sikre norske arbeidsplasser. Norsk mat betyr friske planter og god dyrehelse med lite bruk av antibiotika. Vi har turt å bryte med mange matmarkedsføreres oppfatning om at skal det snakkes om mat, må det handle om pen, ren, lekker og smakfull mat, dandert mat med sensuelle bilder og kjappe flotte oppskrifter – gjerne av internasjonal streetfood type.

Årets kampanjeresultat ligger på skjærebenken klare for å bli parterte. På samme måte som vi elsker indrefilet, elsker forbrukeren simpelthen fakta! Forbrukeren forteller oss at de egentlig er litt lei glansbildet av norsk mat, der de fleste prøver å overgå hverandre med superlativer om god smak og lave priser. Folk vil vite mer om hvordan kjøttet vi spiser blir fremstilt – helt fra dyrets første, stotrende skritt og til kjøttet ligger på tallerkenen. Folk vil ha norske arbeidsplasser fordi de vil det skal være lys i husa i de mest grisgrendte strøka. Og de vil ha landbruk over hele landet.

Begge disse budskapene bør kjøttbransjen ta inn over seg. Det er nærmere 100 000 arbeidsplasser i verdikjeden for norsk mat og drikke. Av disse er ca. 10 000 arbeidsplasser i kjøttbransjen. Forbrukeren vil være med på å sikre de industriarbeidsplassene vi har i Norge. Hele 75 prosent av forbrukerne opplever at lite bruk av plantevernmidler og antibiotika er mer relevant kommunikasjon enn smak og pris. Det er jo her konkurransefortrinnene til norsk mat ligger. Og de vi må løfte opp og fram.

Hver eneste dag eksponeres forbrukerne med minst ett av de 3500 Nyt Norge-merkede produktene, og hvor kjøtt er definitivt den største kategorien med 2120 produkter. Dissekerer vi tallene ytterligere, finner vi at 9 av 10 forbrukere kjenner Nyt Norge og de garantiene om opprinnelse som ligger i merket.

Og det er faktisk ikke en konkurranse mellom Nordfjord Kjøtt, Mydlandkjøtt eller Gilde-kjøtt i denne sammenhengen. Nyt Norge er et felles opprinnelsesmerke for norsk kjøtt, i en tid der importkjøttet aldri før har hatt større volum. Gjennom Nyt Norge snakker vi høyt om konkurransefortrinnene vi har til norsk mat. Enten det er på TV-annonser eller på nettet, slik at dere kjøttleverandører kun behøver å bruke Nyt Norge-logoen som en støtte til eget varemerke. Det er en vinn-vinn situasjon, som jeg er overbevist vi alle tjener på. Det fortjener både norske kjøttprodukter og det fortjener også den norske forbrukeren.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt