Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Gjestekommentar / Omdømmesnyltere advares!

Omdømmesnyltere advares!

Gjestekommentaren nr.5 / 2012 av Nina Sundqvist, adm. direktør i Matmerk.
– Matprodusenter som snylter på andres omdømme kan få en smekk.

facebook_like

nina

Nina Sundqvist, adm. direktør i Matmerk.

Hvorfor danner 5000 italienske svineprodusenter sin egen sammenslutning for å beskytte sitt eget håndverk mot plagiat og kopiering? Svaret er enkelt: de ønsker å ta ut mest mulig kroneverdi av spekeskinka si!

I generasjoner har disse svinebøndene bygget opp sin egen svinerase. Summen av et strengt fôrregime der mysen fra parmesanosten inngår i kosten, definerte kriterier for salting og tørking og et spesielt klima utgjør til sammen kriteriene for parmaskinke. Prosciutto di Parma er verdenskjent og som «alle» skuer til når premiumskinke skal produseres. For selvsagt er det fristende å sole seg i glansen av denne utsøkte spekeskinka – også i Norge – for at forbrukeren skal bli villige til å betale litt ekstra. Men en norsk spekeskinke kan aldri bli assosiert med en parmaskinke!

For Prosciutto di Parma har både søkt og oppnådd beskyttelsen av produktbetegnelsen i Norge. Beskyttede betegnelser er en juridisk merkeordning som viser forbrukerne vei til produkter hvor det er dokumentert en sammenheng mellom den geografiske opprinnelsen og produktets særpregede kvaliteter.

Matprodusenter som snylter på andres omdømme kan få en smekk. Parmaskinka er gjennom beskyttelsen gitt en garanti for at ingen lenger skal kunne snylte på omdømmet uten at det kan få konsekvenser. Det norske forbrukermarkedet er ikke lenger åpent som et kopi-smutthull, hvor man kan selge hva som helst av skinke og ost med hentydning til de ekte variantene fra Parma.

Heldigvis er muligheten for beskyttelse gjensidige om vi ønsker oss et tilsvarende vern for norske matskatter i EU. Nå har vi 19 norske, beskyttede matskatter, blant dem Sider frå Hardanger, Fjellmandel fra Oppdal og Rakfisk fra Valdres. Vi venter i spenning på flere: Fenalår fra Norge, Festsodd fra Trøndelag og Lofotlam er noen av de kjøttproduktene som går igjennom denne nøysomme juridiske prosessen. Målet er at vi til jul har langt flere beskyttede produkter – produkter med genuine historier, staute smaker og med geografisk opphav som vi kan strutte av stolthet over, laget av fagfolk gjennom hele verdikjeden. Og ikke minst: med store muligheter for å kunne ta ut en merverdi i markedet.

Oppfordringen fra meg er klar: har du en matskatt i form av et råvareprodukt eller et ferdig foredlet kjøttprodukt så ta vare på eierskapet og utnytt konkurransefortrinnet du har med å beskytte det på veien mot å bli en merkevare «alle» må ha!

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt