Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Gjestekommentar / Kjøtt – venn eller fiende?

Kjøtt – venn eller fiende?

Gjestekommentaren nr. 1, 2020 er skrevet av Rune Rødbotten, forsker ved Nofima.
– Kjøtt er som en ‘godtepose’ i forhold til viktige næringsstoffer kroppen vår trenger.

- For all del ikke dropp kjøttet, sier forsker ved Nofima, Rune Rødbotten.

Kjøtt har alltid vært en naturlig del av menneskers kosthold. Helt siden våre forfedre krabbet ned fra trærne og bega seg ut på savannene i Afrika for mange millioner år siden har kjøtt stått på menyen. Vi mennesker har spist det som har vært tilgjengelig av mat og som har gitt oss energi. Derfor er tarmen og fordøyelsen vår tilpasset både kjøtt og planter.

Til forskjell fra plantekost ga kjøttet oss nok energi til å kunne jobbe lange økter mellom måltidene. I dag er mange bekymret for at vi får i oss for mye animalsk fett, men i et evolusjonsperspektiv er nettopp fettet fra animalske kilder hovedgrunnen til vår store og velutviklede hjerne. For hjernen vår består av mye fett, og de lange fettsyrene fra animalsk kost er helt sentral for hjernens funksjon. Arkeologiske utgravninger har dessuten vist at steinaldermenneskenes kost besto av ca. 65 prosent kjøtt, hvilket er vesentlig mer enn Helsedirektoratets kostholdsråd!

Kjøtt er som en ‘godtepose’ i forhold til viktige næringsstoffer kroppen vår trenger. Vi får alle de viktige aminosyrene som trengs for å bygge og vedlikeholde våre egne muskler. Animalsk kost er en god kilde til selen og sink. Begge disse mineralene inngår i mange av kroppens enzymer. Selen trenger vi blant annet for å bekjempe virus og sykdom, mens sink er nødvendig for en sunn sædproduksjon. Spis kjøtt, mye bedre enn Viagra! Animalske produkter er dessuten vår viktigste kilde til jern, som er helt nødvendig for at oksygen kan fraktes rundt i kroppen vår. Spesielt kvinner trenger jevnlig tilførsel av jern. En tredjedel av verdens befolkning lider av jernmangel, men selv i i-landet Norge er det mange kvinner som har anemi. Grunnen er trolig at de spiser for lite rødt kjøtt. Kvinner velger oftere kylling, som inneholder vesentlig mindre jern enn storfe og lam.

Det er mange gode grunner til å spise kjøtt, men den viktigste er vitamin B12. Dette vitaminet finnes bare i animalske produkter. Hvis ikke kroppen vår får tilført vitamin B12, så dør vi. De som påstår at mennesket kan leve på ren plantekost har åpenbart skulket noen naturfagstimer. Selv om kjøtt er nødvendig i et sunt kosthold er det publisert flere store undersøkelser de siste årene som kobler inntak av rødt kjøtt med tarmkreft. Disse studiene har hovedsakelig spurt personer som har utviklet tarmkreft om hva deres måltider besto av i årene før de fikk påvist kreft. Siden pølser og bearbeidet kjøtt inngår i kostholdet til den store majoritet av befolkningen, er det heller ikke overraskende at kreftpasientene har dette på menyen.

Det er flere sannsynlige koblinger mellom høyt inntak av bearbeidet kjøtt og tarmkreft, men det er ingen studie pr. dags dato som har bevist at det er rødt kjøtt alene som gir kreft. Mest sannsynlig er det kombinasjonen av mange livsstilsfaktorer sammen som leder til tarmkreft. Ensidig kost og lite mosjon er neppe lurt, men for all del ikke dropp kjøttet.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt