Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Gjestekommentar / If it does not spread, it’s dead!

If it does not spread, it’s dead!

Gjestekommentaren nr. 9 2012 er skrevet av Anne Mari Halsan, direktør i Opplysningskontoret for egg og kjøtt. - Vi må ned fra podiet, sette oss sammen med brukerne og dele både innhold og tanker.

Jeg har lånt dette utsagnet fra et foredrag på årets «Gulltaggen», en internasjonal konferanse med fokus på digital kommunikasjon. Nå er det kanskje ikke så rart med denne typen «slagord» i en slik setting – det er jo unektelig som gull å regne for aktørene i digitalbransjen. Men mot slutten av 2012 ser vi beviselig at dette er langt mer enn et godt rim. Det er en kort og konsis beskrivelse av en virkelighet som vi alle må forholde oss til for å kunne lykkes i dag.

Hva er det da som skjer? Hvorfor er det blitt slik at markedsføring etter de fire P-ene til markedsføringsguru Philip Kotler ikke lenger holder; Product, Placement, Price og Promotion? Det gjelder de unge, den sterkeste målgruppen i historien hva krav og kjøpsrefleksjon angår. De er bevisste forbrukere og de er noe så utypisk som sosiale individualister. Deres engasjement går ofte utenfor egen person, men de er også svært klar over sin egen makt og rolle som ekspert på å være nettopp den de er. Det handler om lidenskap. Om engasjement. Om tillit. Om å være ekte. Og om referanser. Men mest av alt handler det om tilgjengelighet på alle typer informasjon.

I dag trenger ingen å ta en kjøpsbeslutning uten å sjekke både harde fakta og myke referanser først. Et tastetrykk på mobilen gir deg andres erfaring og mening om varen eller tjenesten, en type ærlig feedback skrellet for markedsførernes forsøk på å glamorisere produktet sitt. «Virker denne shampoen mot tørt hår slik reklamen lover?» (twitter). Eva: – «Håret mitt ble flokete av den». Altså kjøper jeg den ikke. «Har noen kjøpt denne buksen?» (instagram). Per: – «Den ble slaskete etter tre vask». Altså kjøper jeg den ikke. Eller: «Tips om en god Thairestaurant i Soho, London»? (pinterest). Vi booker den best ratede blant venner og venners venner. Og slik fortsetter det, våre valg tas i dag basert på at andre går god for det, at noen har latt seg begeistre eller at valget på en eller annen måte er «liked».

I dette landskapet er også budskapene om og med mat annerledes. Vi når ikke lenger frem ved å stå på en talestol og formidle vårt innhold. Vi må ned fra podiet, sette oss sammen med brukerne og dele både innhold og tanker. Vi må snakke med brukerne, ikke bare til dem. Og enda viktigere, vi må la dem snakke med oss, og vi må lytte når de snakker sammen. I full åpenhet og med full spredning. Kotlers gamle regime er definitivt utvidet, den femte P-en («passion») og en tydelig S («share») blir det PS! Vi alle må forholde oss til og mestre som kommunikatører i dag. Og i morgen.

MatPrat tar konsekvensen av dette, og 6. november lanserte vi vårt nye kommunikasjonskonsept som handler om ekte mat, ekte mennesker og ekte situasjoner. Og åpenhet. Vi inviterer brukerne inn på matprat.no gjennom etableringen av Norges, antageligvis verdens, første sosiale nettsamfunn for matprating; «MatFolket».

Og hver gang våre unike brukere deler innhold fra matprat.no på Facebook og to av deres venner deler videre, er vi tilstede i 350 millioner samtaler. Det er spredning! If it does not spread, It’s dead!

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt