Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Gjestekommentar / Er kjøtt bare kjøtt?

Er kjøtt bare kjøtt?

Gjestekommentaren nr. 4, 2014 er skrevet av Nina Sundkvist, administrende direktør i Matmerk.
- Dere har produkter av høy kvalitet basert på en av verdens beste og tryggeste kjøttproduksjoner.

En tidligere landbruksminister var tidlig på 2000-tallet slett ikke fornøyd med norsk matmangfold og utbasunerte følgende: «Det er som om Frankrike skulle tatt all vin de produserer, både rød og hvit, blandet den godt og solgt den som fransk rosévin». Han hadde mye rett da, men sannsynligvis er det hold i sammenligningen fremdeles. Nå vil selvsagt dere i kjøttbransjen protestere heftig, og påberope dere høy innovasjonstakt og stort mangfold i kjøttdiskene. Og ja – på 15 år er det heldigvis skjedd mye – men slett ikke nok.

To tredjedeler av norske forbrukere foretrekker norsk kjøtt, samtidig som importen aldri har vært høyere. Ikke noe galt i det. Men skal vi gi forbrukerne det forbrukerne ønsker, burde vi og dere være atskillig flinkere til å faktisk bruke de merkeordningene som finns for å fortelle både om opprinnelsen og kvaliteten på kjøttet. Dere har jo produkter av høy kvalitet basert på en av verdens beste og tryggeste kjøttproduksjoner. Lavt medisinforbruk på dyrene, dyrehelse i verdensklassen, dyrevelferd i verdensklasse, effektive og hygieniske slakterier med opplæring i dyrevelferd, fokus på mattrygghet og kreative produktutviklere.

Jeg har tre merker som alle kommuniserer enkelt med forbrukerne: NYT NORGE, Spesialitet og Beskyttet Betegnelse. Bare så synd at så få kjøttprodukter bærer dem. Noen er flinke, noen av dere er til og med veldig flinke, men dere kunne brukt oss mye, mye mer. 84 prosent kjenner igjen NYT NORGE-merket i butikken. 27 prosent kjenner kvalitetsmerket Spesialitet – unik smak. Og det er noe ved at en uhildet aktør har større troverdighet når vi går god for deres kjøttvarer, enn om dere proklamerer det på egen hånd.

Forbrukeren er ikke like opptatt av pris, pris, pris viser den siste Spisefakta-undersøkelsen for 2014. Nei, vi begynner kanskje å bli temmelig lei fordi vi ønsker å velge! Vi vil ha norsk kjøtt, vi vil ha gode smaker og vi vil sette måltidet mer i sentrum. Så min oppfordring til hele norsk kjøttbransje er ganske så enkel: Bruk Matmerk og de merkeordningene som finnes!

Alt ligger til rette for at vi med stolthet kan merke hver kjøttpakke med norsk råvare med NYT NORGE. Dere har alle enkeltprodukter som ligger høyt over gjennomsnittet i de enkelte kategorier. Søk om å få tildelt merket for  Spesialitet. Og ikke minst: Kjøttbransjen forvalter også flere nasjonale matskatter som har den aller høyeste juridiske beskyttelsen i Norge. Hvorfor ikke svare på forbrukerens ønske med å beskytte pinnekjøtt fra Norge, kjøttkaker og Vossakorv?

I Frankrike heter det tilsvarende kvalitetsmerket Label Rouge. Du har kanskje hørt om det? Det er dere som sitter nærmest de norske matskattene og sammen kan vi gi norske forbrukere minst like mye mangfold og kvalitet som de har i Frankrike.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt