Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Gjestekommentar / Berlin machts gut

Berlin machts gut

Gjestekommentaren nr. 2, 2018 er skrevet av Audun Pettersen, direktør for bærekraftig reiseliv i Innovasjon Norge.
– Evalueringene fra deltakerne viser nettopp at dette er nettverksbygging av stor verdi.

Så var det igjen over! Internationale Grüne Woche (IGW) 2018 er forbi, – godt, men også litt vemodig etter en intens ti dager lang innsats for å synliggjøre norsk matkultur kombinert med norske reiselivsopplevelse for et bredt sammensatt tysk og internasjonalt publikum.

Med sine 400 000 besøkende er IGW det best besøkte messearrangementet i metropolen Berlin, med en samlet omsetning over de ti messedagene på rundt regnet 50 millioner Euro. Overført til norske forhold tilsvarer det rundt regnet den gjennomsnittlige omsetningen norske Nortura hadde på en uke i 2016.

I år kunne de 95 norske utstillerne med forankring i regionene Fjell Norge, Trøndelag og Fjord Norge stolt vise frem noe frem noe av det beste vi har av lokal og regional mat og tilsvarende smakfulle reiseopplevelser. Med til de norske matopplevelsene hører nå også et stadig bredere utvalg av lokalprodusert drikke. På årets IGW ble det i tillegg tydelig lagt vekt på å vise nettopp hvor i Norge denne maten kan oppleves, særlig for tyskere og andre som kan tenke seg å besøke Norge. Her er det muligheter!

På IGW høster Norge, norsk mat og norsk reiselivsopplevelser stor oppmerksomhet. 10 000 solgte smaksprøver av laks alene fra Fjord Norge-standen sier litt om denne interessen. Trøndelagsteamet klarte også å bli utsolgt for både laks, reinkjøtt og elg, og fra Fjell Norge-standen ble det solgte 1500 smaksporsjoner av lam, – det endatil det ble fortalt at tyskerne ikke liker lam! Her kan det jo være fristende å si at myter står for fall, selv om vi rett nok både skal lære og forstå mer av det tyske markedet før det satses.

Så er det heller ikke eksportmuligheten som er det primære når Innovasjon Norge på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet legger til rette for norsk deltakelsen på IGW. Det handler tvert imot om en profilering som skal motivere til ytterligere styrking, utvikling og verdiskaping innenfor norsk landbruk, matproduksjon og reiseliv. I tillegg handler det om å bygge samarbeidsrelasjoner og nettverk både mellom regioner og produsenter.

Evalueringene fra deltakerne viser nettopp at dette er nettverksbygging av stor verdi. Et fullsatt seminar med tema regional mat i Den norske ambassaden under IGW i Berlin bekrefter en sterkt økende interesse lokal og regional matsatsing. IGW er for de norske matprodusentene primært en læringsarena. Det er dessuten en forbrukerrettet messe der utstillerne møter publikum. Det er altså ikke en arena der handels- og eksportavtaler inngås. Til det finnes det andre mer relevante arenaer som Anuga og SIAL, der norske aktører også er til stede.

Den norske deltakelsen på IGW – i år den 31. i rekken – er blitt en tradisjon. Vi ser nå at også andre land styrker sin deltakelse på IGW – blant dem våre naboland Sverige og Finland. Innenfor lokalmat- og reiselivsområdet konkurrerer vi om de samme målgruppene. God lokalprodusert mat er med på å styrke de reiselivsopplevelsene vi tilbyr. Der har vi noen fortrinn vi både kan bruke og utvikle videre. Vi er på vei, bredden i de matopplevelsene som tilbys på IGW i Berlin er eksempler på det. IGW legger til rette for de norske utstillerne skal få markedsføre og teste sine produkter i Tyskland for å nettopp bli bedre hjemme.

Berlin machts gut!

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt