Du er her: Forsiden / Aktuelt / Trygg mat viktigere enn ny smak

Trygg mat viktigere enn ny smak

Mattrygghet er vel så viktig som stadig nye smaker. Selv om krydderet er bare en liten del av det ferdige produktet, må leverandørene ha alt på stell.

Jørn Tønnessen ser at kundene er opptatt av at krydderet skal kunne spores tilbake til bonden som dyrket det.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten: Kjøttforedling og ingredienser, Hjelpe - og tilsetningsstoffer, Krydder, Marinade, Natur - og kunsttarmer, Stivelse, Tilsetning

– Den viktigste trenden for kundene er rett og slett matsikkerhet, sier salgs- og markedssjef Jørn Tønnessen i Frutarom. – Det går foran eksotiske smaker og kryddersorter. Tidligere tok det som da var Rieber Food Ingredients, seg av varmebehandling, rensing, grøpping og blanding av krydder på Elverum. Frutarom Norway holder fremdeles til i Orklas lokaler der, men nå skjer produksjonen i Tyskland.

SPORBARHET
– Vi ser på kravspesifikasjonene fra kundene hva de er opptatt av. Nå er det sporing – vi skal spore krydder tilbake til bonden som har dyrket det, sier Tønnessen.

Sporingen er ikke noe problem. De store krydderprodusentene kjøper ikke inn, heller ikke på spotmarkedet, uten at sporbarheten er på plass, understreker han.

– I tillegg blir det mer og mer krav om analysesertifikat, COA. Vi må dokumentere at krydderet er fritt for salmonella og at det ikke er mugg og gjær i produktene. Selv om det ikke er noe vekstgrunnlag i tørre krydder, får vi vekst med en gang det kommer i våt masse.

ALLERGENER
Allergener er industrien også blitt opptatt av å spørre etter.
– Tidligere var det ikke så nøye med den lille krydderdashen i det ferdige produktet, men det er det nå, sier han, og peker på selleri, muskat, soya og hvete som eksempler på ingredienser som det er spørsmål om.
– Utfordringen er når kunden vil at resepten skal endres. Dette gjelder spesielt selleri. Det gir en veldig spesiell smaksretning som det er vanskelig å kopiere med andre krydderier, forklarer Jørn Tønnessen.

MEDIEOPPSLAG
MSG-spørsmålene opplever han at har begynt å roe seg litt. Forbrukerne skulle unngå MSG uten at de egentlig visste hvorfor. Mange slike trender begynner med medieoppslag.
– Hvis det blir noe spørsmål i mediene, er dette «farlig», sier han. – Det er industriprodusenter som fortsatt lar det skure og gå, men de store kundene har gått over til MSG-frie produkter.

Den siste trenden er som kjent at industrien vil unngå salt. Skal saltreduksjonen monne i det ferdige produktet, må krydderleverandøren erstatte en stor del av saltinnholdet i krydderblandingen.

CHILI
Litt skjer det på selve smaksfronten, også. For krydderleverandørene er det nyttig å være på plass rundt i verden for å kunne følge med.
– Enten det er snacks, kjøtt, bakerier eller meierier så ser vi gjerne at når noe er populært i Sør-Europa, så går det to–tre år, og så setter Norge i gang, sier Tønnessen.

Men det norske markedet er vanskelig å få til å endre vaner. Nordmenn prøver gjerne noe nytt, men så går de tilbake til det de er vant til. Det eneste Frutarom ser at har endret seg mer permanent, er meieriprodukter: Der vil forbrukerne ha litt paprika, chili og urter i osten.

– Det vi har vekst på, er chilismak. Alle skal ha chili nå, fastslår han. I tillegg trekker han frem bukkehornkløver – gammelt krydder som møtes med ny interesse.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten: Kjøttforedling og ingredienser, Hjelpe - og tilsetningsstoffer, Krydder, Marinade, Natur - og kunsttarmer, Stivelse, Tilsetning

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt