Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Toten Eggpakkeri bytter pakkelinjen

Kastet ut alt det gamle og installerte nytt

Det gjelder å være rustet for vekst. Toten Eggpakkeri kastet ut de gamle maskinene og installerte helt ny pakkelinje.

Amund Eide Ihrstad og Toten Eggpakkeri bytter ut hele pakkelinjen.

Søk og finn leverandør i Bransjeoversikten: Maskiner: Linjeløsninger, Pakkemaskiner, Skjærelinjer, Automatisering

– Vi investerte syv–åtte millioner kroner. Når vi omsetter for 50 millioner kroner i året, er det ganske betydelig, konstaterer Amund Eide Ihrstad. Nå passerer han et år i den nye stillingen som driftssjef.

Eggpakkeriet holder seg nede på fire ansatte i administrasjonen, i tillegg til syv i produksjonen og tre sjåfører.

KLAR FOR VEKST
– Vi gjør det for å være rustet for fremtiden, fastslår Ihrstad. På oppslagstavlen henger et stort påskeoppslag fra en av lokalavisene om hvordan pakkeriet gikk tomt selv om kjedene solgte konkurrentenes egg for en slikk og ingenting.

Med eggpakkeriets merke, kjedemerker for både NorgesGruppen og Coop og i tillegg jevnlige forsøk med nye produkter, er det greit å være klar for vekst.
– Maskinene våre begynte å bli sårbare. Nå har vi satset på kameraer og ny teknologi for å bli mer effektive, sier han. Det er ikke snakk om å redusere bemanningen – det handler om å gjøre seg klar til å produsere mer uten å trenge å ansette flere.

– Fortsatt har vi igjen en liten del å installere nå i vår. Det er det som kommer bak de nye maskinene, med tape og kasser, forteller Amund Eide Ihrstad.

DOBLING
Med nye maskiner er Toten Eggpakkeri klart for å pakke 60 000 egg i timen. – I dag ligger vi godt under halvparten, så vi har mye å vokse på, sier driftssjefen. Eggpakkeriet valgte en Moba pakkemaskin, kjøpt inn direkte fra Nederland. – For oss var det ikke noe alternativ, selv om den koster litt mer, kommenterer han.

Samtidig er elanlegget oppgradert til 400 volt, og i april går pakkeriet over til plastpaller fra NLP.
– Prisen på trepaller er på vei opp, og plastpallene er på vei ned, forklarer Ihrstad, som også peker på de gode sporingsmulighetene.

EGGMASSE
I neste omgang er det aktuelt å utvide eggmasseproduksjonen. Der er anlegget gammelt og krever mye manuell betjening. For eksempel ønsker eggpakkeriet seg å kunne fylle posene automatisk.
– Vi har også diskutert en sjokkfryseløsning. Nå leier vi fryser på Gjøvik, to mil unna, og har veldig liten frysekapasitet her. Vi kan ikke produsere to dager på rad, forteller Ihrstad.

LAVT FORBRUK
Toten Eggpakkeri tror på økt eggforbruk i Norge. – Vi ligger veldig lavt i europeisk målestokk. Det er ingen grunn til at vi skal ligge så mye lavere enn andre land rundt oss, sier han.

Han arbeider også med å få flere bearbeidede produkter ut i forbrukermarkedet.
– Titter vi litt mot Danmark og Sverige er det en del flere produkter å få kjøpt, peker han på. Emballasjen skal redesignes, og det satses på brett i krympeplast, som gir et tydeligere inntrykk av lokale gårdsprodukter.

– De 12 produsentene våre ligger maksimalt 20 minutter unna pakkeriet. Så kjører vi ut tilstore deler av Østlandet – så langt vi kan kjøre på en vanlig arbeidsdag. Vi har kortreist mat inn og lokalmat ut, oppsummerer Amund Eide Ihrstad.

Les flere saker fra siet utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt