Du er her: Forsiden / Aktuelt / Tind blir premium hos Grilstad

Tind blir premium hos Grilstad

Grilstads kjøp av Tind gir konsernet enda større bredde av spekemat. Tind er premium-produktet, og skal finne sin plass ved siden av de kjente merkevarene Grilstad og Stranda.

Rune Lødøen har tro på Tind som en del av Grilstad-konsernet.

– Det som trigget oss med Tind-kjøpet var muligheten for å komplettere vår portefølje. Hos oss blir Tind et premium-produkt. Vi skal ta vare på produksjonsmiljøet, kvaliteten og utvikle merkevaren, sier marketingdirektør Oskar Gjerde i Grilstad, og legger til at han bare har fått positive meldinger fra markedet etter at kjøpet av Tind ble offentliggjort i fjor høst.

– For oss er det helt avgjørende at vi tar vare på Tind, og at nøkkelpersoner i driften blir med oss videre.

Tind har gjort det skapt i NM i Kjøttprodukter. Se produktene som er preimiert tilbake til 2010.

– FÅR MUSKLER
Daglig leder Rune Lødøen, Tind AS, er positiv til overdragelsen: – Dette tror jeg Grilstad-konsernet kommer til å få til, sier han.
– For oss er det helt avgjørende at de tar vare på merkevaren og medarbeiderne, sier han og legger til at det har vært en prosess å komme dit. Samtidig ser han at Tind som en del av Grilstad får muskler til å styrke merkevaren og øke salget. –Så jeg tror dette blir veldig bra for Tind, sier han.

29 ANSATTE
Oppkjøpet skapte naturlig nok uro blant de ansatte. Men Lødøen sier at Grilstad gjennomfører svært profesjonelle prosesser for å ta best mulig vare på alle, både de som blir i bedriften og de som må slutte.

Leder i fagforeningen, Jan Pedersen, legger vekt på mulighetene som Grilstad har for å utvikle Tind. – Med Grilstads markedsapparat har Tind helt andre sjanser til å øke salget, og dermed på sikt sikre arbeidsplassene.

Tind har 29 ansatte og hadde i fjor en omsetning på 84 millioner kroner.

OVERRASKENDE
Samtidig beklager han at noen kommer til å miste jobben i prosessen. Foreløpig er det ikke avgjort hvor mange årsverk som blir borte. – Jeg er rimelig sikker på at alle kommer til å få jobb hos oss igjen, og at det blir behov for enda flere, sier han.

Oppkjøpet kom overraskende på de ansatte. – Når selskapet først skulle bli kjøpt av andre, er jeg veldig glad for at det fortsatt blir liggende på Stranda. Her har vi et godt næringsmiddelmiljø, sier han.

Tind hadde en husleieavtale med Orkla som gikk ut ved årsskiftet. Siden Orkla ønsket å bruke lokalene selv, måtte Tind ut på markedet for å finne andre. Det var i denne situasjonen det ble samtaler med Grilstad.

LAVT SALTINNHOLD
Tind har fra begynnelsen hatt fokus på premiummarkedet, og har helt siden starten ønsket å levere produkter med lavere saltinnhold enn standard spekemat. – Konkurrentene har vært importert spekemat fra Italia og Spania, varer som generelt har lavere saltinnhold enn de norske. For oss har det derfor vært helt naturlig å arbeide for lavere saltprosent.

For Tind har det vært en spennende reise, og de har ligget i forkant. Når Saltpartnerskapet har fastsatt lavere innhold av salt enn tidligere, utgjør ikke det noen utfordring for Tind. De produserer i henhold til den standarden allerede.
– Og fortsatt skal vi redusere. Vi kjører kontinuerlig tester her for å finne ut hvor lavt vi kan komme i saltinnhold, sier Lødøen.

Den største utfordringen ved redusert saltinnhold er svinn som følge av mindre vann i produktene. Dermed må også prisen opp. En annen utfordring er smaken, og de prøver seg fram med kryddervarianter for å kompensere for mindre smak.

STOLT HISTORIE
Tind startet i 2005 da Spis flyttet produksjonen av spekemat til andre anlegg. – Da det ble kjent at produksjonen skulle flytte, sutret vi et par dager slik sunnmøringen gjerne gjør, men så var det bare å snu seg å starte på nytt, også slik sunnmøringer gjør, sier Lødøen med et smil.

Våren 2006 startet produksjonen på dugnadsbasis uten ansatte. Heldigvis fikk de avtale med Spis om å beholde to produkter i en periode, og i løpet av året gikk de fra null til 10 ansatte. Senere fulgte leveranser til Mega, Jacob’s på Holtet og Centra Colosseum.

Både Tind og Stranda har kjøttfaglige aner 130 år tilbake. Det var da skomaker Karl Ringstad tok med mørpølse på Lofotfiske, og solgte til de andre fiskerne. Gradvis ble det bygd opp en godt fagmiljø i området. Det er dette de nå høster av, noen generasjoner senere.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt