Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / ‘Slakterbutikk’ uten kjøtt

‘Slakterbutikk’ uten kjøtt

Tyske vegetarianere driver egen «slakterbutikk» og ser gjerne at kjøttbransjen kopierer idéen.

Slik markedsfører gründer Jaap Korteweg seg og konseptet. Foto: The vegeterian butcher

De skjønner at de ikke kan slå dem, så de tar opp konkurransen i stedet. Tyske pølsemakere og andre kjøttbedrifter har kastet seg inn på et voksende vegetarmarked.

Til gjengjeld har vegetarianerne åpnet «slakter»butikker. Kjøttbedrifter ønskes velkommen til å ta opp hansken der, også. Selv om lavprisbutikkene stikker av med dagligvarebransjens hverdagskunder, så er det rom for håndverkerne med betjente kjøttdisker og egne butikker.

Opplevelsen av en bugnende kjøtt- og delikatessedisk bemannet av kunnskapsrike fagfolk, den er det mange som vil ha – ikke minst i en generasjon av hipstere som setter pris på håndverksøl, lokalbrent kaffe og andre produkter med sin egen historie. Men trenger det å ligge kjøtt i den?

If you can’t beat them… (kjottbransjen.no - 22.02.2018)

currywurst-vegetar

Den berlinske spesialiteten Currywurst i vegetarutgave smaker ikke 100 prosent som originalen, men nært nok til at mange velger den.

NOSTALGI OG HUMOR
– Vi skjærer grønnsaker, ikke dyr, heter det fra Jaap Korteweg.

Den 54 år gamle nederlenderen er åttende generasjon bonde. Men han begynte tidlig å satse alternativt. Først økologisk, så kuttet han ut kjøttet etter et svinepestutbrudd i 1998. For sju år siden åpnet han butikk i Haag. Nå er han godt i gang i den europeiske vegetarhovedstaden Berlin, også. Det ser ut som en slakterbutikk med ferskvaredisk, dypfryst, tilbehør, sitteplasser og varmmatservering.

Kjøttspisere er både sunnere og lykkeligere (kjottbransjen.no - 30.06.2014)

– Men det eneste som slaktes, er fordommer, som Korteweg liker å si det.

– Målet er å få folk til å skjønne at de ikke trenger å gå glipp av noe selv om de tar kjøttet ut av kostholdet, kommenterer mat- og drikkeanalytiker Julia Büch hos Mintel.

Hun beskriver slakterbutikk-imitasjonen som humoristisk, med hvite fliser, gammeldagse skålvekter og kjøttøks som en del av inventaret.

EINSTEIN
Bak disken er det unge, godmodige mennesker som betjener kundene. De er slett ikke antikjøttbransje-ekstremister. – Vi vil gjerne vise hvor god mat vi kan lage uten kjøtt og hvor bra det er for miljøet og klimaet å spise mer vegetarkost. Men selvsagt er den tradisjonelle kjøttbransjen hjertelig velkommen til å lage sine egne vegetarprodukter og ta opp konkurransen, er budskapet.

Les hele saken i bladet Kjøttbransjen nr 7, 2018.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt