Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Servelat og røkte knoker bidrar til vekst i Bergen

Servelat og røkte knoker bidrar til vekst i Bergen

75 prosent vekst de siste fire årene. Fana Kjøtt må bygge om for å gjøre plass til veksten. Hel servelat og røkte knoker er fremdeles slagere i Bergen.

Bjarne Paulsen og Fana Kjøtt øker kraftig og selger til alle dagligvarekjedene i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Familiebedriften på Midttun i Bergen kan feire 30-årsjubileum nå i september. I løpet av disse årene har det vært store endringer og ny start flere ganger.
– Det var min far som startet virksomheten. Da het det Fana Kjøttindustri, forteller Bjarne Paulsen – daglig leder i Fana Kjøtt, som han eier sammen med broren Tore.

INN OG UT AV SPIS
– Vi var med i Spis en periode, men var inne der bare et år. Så startet vi på nytt igjen i 2000, sier han.
Selv har han vært med siden han var 12 år og faren drev som grossist, men i dagens Fana Kjøtt har han arbeidet siden 1989.

– Den gangen leverte vi forbrukerpakninger til Mekka-systemet og var oppe i 45 millioner kroner i omsetning. Da de ble kjøpt opp av Ica, forandret det seg. Ica begynte med kjøttdiskene sine og vi leverte til dem. Også da vi startet opp igjen for 17 år siden, leverte vi bulkvarer til kjøttdiskene. Så begynte vi å pakke ferdig til Rimi, og nå har forbrukerpakningene overtatt helt igjen, sier Bjarne Paulsen.

75 PROSENT VEKST
Omsetningen er også tilbake, etter 75 prosent vekst de siste fire årene. I fjor havnet den på 48 millioner kroner, med bare 12 ansatte.
– Nå har vi bygd for å få det mest mulig hensiktsmessig ut fra hvordan vi produserer i øyeblikket. Linjene er tilpasset forbrukerpakninger, ikke bulk. Vi har korte linjer, korte avstander og et kompakt anlegg, påpeker han. Etter at produksjonslokalene var ferdig ombygd tidlig i sommer, har resten av fabrikken fått sitt.

Siste omveltning kom for bare et par år siden. Den gamle storkunden Ica forsvant helt. Men Fana Kjøtt vokste videre.
– Vi leverer til alle kjedene. Både Norges-Gruppen, Rema og Coop er kunder, og det er spesielt pålegget vårt som har vært i vekst, forteller Bjarne Paulsen. Mesteparten av råvarene kommer fra Prima Jæren.

HEL SERVELAT
Ellers er det to produkter som skiller seg ut i Bergen: Hele servelatpølser og røkte knoker.
– I Oslo selger du skåret servelat til pålegg. Vi lager kilos eller halvkilos til å steke i pannen og spise med potetmos til middag, sier han.

– Dessuten går det enormt med røykeknoker. Dette produktet er denne regionen sær på, ifølge Paulsen. For fire år siden fortalte Bergens Tidende om suksessen i Fana Kjøtt og spurte samtidig om ikke røykeknokene er et pensjonistprodukt. Paulsen kunne kvittere med å fortelle om den nyåpnede Obs-butikken som hadde kjørt kampanje på knokene og solgt 17 tonn på en uke.

– REAGERER PÅ FETT
– Hva pålegg angår, framstår dette kjøttproduktet nokså likt over hele landet. Så er det noen spesialprodukter som er forskjellig mellom regionene. Vi er et lite land, men det er store forskjeller, sier Bjarne Paulsen. Han sammenligner med Tyskland, og peker på at norske forbrukere ikke var klare for Lidl. Når de besøker Tyskland, spiser de gjerne pølser med mer fett, men får de de samme pølsene i Norge, reagerer de på fettinnholdet.

– Vi har kanskje et tøffere arbeidsliv i Norge fordi kostnadsnivået er så høyt. Her er vi for små til å ha de helautomatiske robotlinjene, men vi er effektive med det vi holder på med, konstaterer Bjarne Paulsen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt