Du er her: Forsiden / Aktuelt / Scandza vil skape vekst og engasjement

Scandza vil skape vekst og engasjement

I løpet av syv år har Jan Bodd og Stig Sunde bygd opp et selskap som i dag eier en rekke andre selskap innenfor næringsmiddelindustrien, med en samlet omsetning på rundt tre milliarder kroner. I denne porteføljen er Finsbråten nå innlemmet.

– Vi har hatt en fin dialog med familien underveis og de ansatte på Eidsvoll synes å være positivt stemt for det eierskifte som nå finner sted, sier Jan Bodd. Foto: Svein-Erik eide

Ting har med andre ord skjedd svært raskt for Bodd/Sunde og selskapet Scandza. Men de er krystallklare på at det ligger langsiktig tenkning bak og at det er pasjonen for matkvalitet, gode ingredienser og topp råvarer som er drivkraften. Gründerne er dessuten nøye med å understreke at de er to om dette. Sammen akter de å få økt innovasjonstakten i norsk næringsmiddelbransje de nærmeste årene.

God dialog
– Jeg legger ikke skjul på at videre vekst er en viktig drivkraft bak det vi driver med. Men kvalitet er fundamentet vi bygger på. Oppkjøpet av Finsbråten er basert på en sterk tro på den gode produktporteføljen denne kjøttbedriften har. Når bedriften i tillegg har ett av de beste merkenavnene i kjøttbransjen, var valget enkelt da Finsbråten-familien tok beslutningen om å selge. Vi har hatt en fin dialog med familien underveis og de ansatte på
Eidsvoll synes å være positivt stemt for det eierskifte som nå finner sted, sier Bodd.

Fra Ringnes
Både han og kollega Sunde kommer opprinnelig fra drikkevareindustrien. Bodd fra Ringnes og Sunde fra Sverige der han var sjef for Carlsberg. I 2007 fant de to ut at de skulle gå i kompaniskap og etablerte da et selskap med
ett sentralt motiv: Investere i gode og framtidsrettede selskaper innenfor norsk og nordisk næringsmiddelindustri. Det startet med Sørlandsschips i 2008. Året etter var meieriselskapet Synnøve Finden inne i Scandza-folden. I løpet av de seks årene Bodd og Sunde har sittet på eiersiden i Synnøve Finden, har omsetningen økt kraftig og porteføljen utvidet utover ost. Sørlandschips har økt fra 100 til 250 millioner kroner i omsetning. I dag er tilsammen rundt 900 personer ansatt i disse Scandza-eide selskapene.

Aggressive på innovasjon
– Har dere samme vekst-ambisjon for Finsbråten som for de øvrige selskapene?
– I utgangspunktet, ja. Men i tilfellet Finsbråten, snakker vi om en annen type virksomhet enn Synnøve Finden og Sørlandschips. Finsbråten har lange tradisjoner å ta vare på. Vekst i Finsbråten skal vi få til bl.a. via mer aggressivitet på innovasjon og produktutvikling. Både Sunde og jeg reiser en hel del rundt i verden både på messer og på butikkbesøk, basert på vår genuine interesse for mat. Vi snapper opp en hel del som vi håper kan komme til nytte i for eksempel Finsbråten. På Eidsvoll finnes det mye kompetanse som kan foredle og utnytte denne type innspill.

Les hele saken i bladet Kjøttbransjen nr. 9, 2014

Les flere artikler fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt