Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Salgssuksess for Strøm-Larsen

Salgssuksess for Strøm-Larsen pølser hos REMA

300 pølsepakker pr. uke til en verdi av rundt 20 000 kroner. Det er fasit for salget av pølser fra A. Strøm-Larsen i landets største REMA 1000-butikk hittil denne sommeren.

Full klaff for Strøm-Larsen i Rema Lambertseter konstaterer fra venstre Ole J. Martinsen, Spesialgropssisten Øst, Erik Strøm-Larsen og kjøpmann Glenn Berggren.

REMA 1000 Lambertseter var første butikk ut i Oslo-området med pølser fra A. Strøm-Larsen. Og for en suksess denne satsingen ble. Nå forventer kjøpmann Glenn Berggren økt salg utover ettersommeren og høsten.

GODE TILBAKEMELDINGER
– Dette var faktisk bedre enn forventet. Vi viste selvsagt at dette produktet ville gå bra i butikken, men at vi skulle selge 300 pakker pr. uke hadde vi ikke sett for oss. Og tilbakemeldingene fra våre kunder er unisont positive. God kjøttsmak og fin konsistens, forteller Berggren.

210 MILLIONER KRONER
75 kartonger eller 450 pølsepakker ble levert til REMA Lambertseter da Spesialgrossisten hadde sin aller første utkjøring i slutten av juni. Og det var symbolsk at nettopp denne REMA-butikken var først ute. Med en årlig omsetning på 210 millioner kroner, er den størst i Norge både i salgstall og areal.
– En flott tilvekst å få disse pølseproduktene fra A. Strøm-Larsen. Allerede den aller første uka opplevde vi solide salgstall, sier REMA-kjøpmannen som har drevet denne butikken siden 2007.

TRE PØLSEVARIANTER
Det at pølsene fra A. Strøm-Larsen nå er tilgjengelig i REMA-butikker i Oslo, er resultat av en avtale med Spesialgrossisten Øst. Det dreier seg om tre spesialpølsevarianter. Avtalen som er inngått har en verdi på rundt ti millioner kroner på årsbasis og pølsene fra Strøm-Larsen er å finne i samtlige 50 REMA-butikker i Oslo.

– GOD TIMING
Daglig leder Erik Strøm-Larsen betegner avtalen som svært god for alle parter. Det vil si både for hans bedrift, for Spesialgrossisten og ikke minst for REMA-kjøpmennene. Og det er aller første gang at Torshov-bedriften lar kunder i dagligvarebutikker få tilgang til kjøttprodukter.
– Jeg føler at timingen var perfekt nå. Koronasituasjonen har endret på mye i markedet og vi har mistet betydelige leveranser i HORECA-markedet. Tilgjengeligheten til butikken vår på Torshov i Oslo har av trafikale årsaker blitt stadig vanskeligere. Dessuten ser vi en trend nå, der mer og mer lokalmat kanaliseres ut til dagligvaremarkedet.

Vi er stolte over å kunne tilby REMA-kunder pølseprodukter av høy kvalitet og om dette blir bra, kan det godt tenkes at flere kjøttprodukter fra oss finner veien til dagligvarehyllene, fastslår Erik Strøm-Larsen.

BINDELEDD
Også daglig leder i Spesialgrossisten, Daniel Johansen, er tilfreds med avtalen.
– Vi er selvsagt både stolte og glade for å være bindeleddet mellom denne solide kjøttbedriften og REMA-butikkene. Etter at vi hadde avklart med Strøm-Larsen og blitt enige om detaljer og rammer, presenterte vi opplegget for REMA. Der fikk vi  respons øyeblikkelig. Det faktum at åtte av ti Osloinnbyggere har kjennskap til bedriften og merkenavnet Strøm-Larsen, var selvsagt viktig for REMA, sier Johansen.

– MÅ TENKE NYTT
På spørsmål om Erik Strøm-Larsen frykter at eksklusiviteten kan bli truet når Strøm-Larsen produkter nå blir tilgjengelig i en lavprisbutikk, er han tydelig.
– I nye tider må vi tenke nytt. Jeg tror våre pølser og øvrige kjøttprodukter vil være interessante, rett og slett på grunn av smak og konsistens. Vi har vært i Kolonial.no i en periode og slik sett hatt en viss føling med dagligvaresegmentet. Nå får vi en ny erfaring, sier Erik Strøm Larsen som regner med at det vil bli investert i bl.a. nye kokeskap og nytt etiketteringsutstyr.

I neste utgave av Kjøttbransjen, bringer vi mer stoff om denne avtalen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt