Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Roser kyllingproduktene i årets NM

NM-debutant roser årets kyllingprodukter

Mange smakfulle og kreative kyllingprodukter og litt for salt/syrlig spekemat. Det er to stikkord Per Berglund bruker om produktene han og de øvrige dommerne har smakt seg gjennom i forbindelse med årets NM.

Per Berglund er ny som dommer i NM-sammenheng.

Per Berglund debuterer som NM-dommer i år, men det er slett ingen debutant i bransjesammenheng som har sittet ved dommerbordene denne gang. Produktsjefen i BWL maskin har mer enn 30 års erfaring i kjøttbransjen og han har vært ansatt i flere bedrifter i løpet av disse årene. Han er en av få som kan smykke seg med tittelen diplompølsemakermester og har bakgrunn både fra hvitt og rødt kjøtt. Berglund ser en klar tendens i at produsenter av kyllingprodukter nå tar sjanser på spennende nylanseringer.

Søk i vinnerne fra NM i Kjøttprodukter.

– EN ÆRE
– Veldig fint at det kommer opp enda flere nye produkter av hvitt kjøtt. I årets NM har jeg inntrykk av at mange forsøker seg med nye krydderkombinasjoner og spennende marinader. Bedriftene tar rett og slett mer sjanser nå på produktutviklingssiden. Det er bra for salget av kylling her i landet, sier Per Berglund med fortid fra bl.a. Gårdsand i Vestfold.

Han ble invitert av KLF til å være en del av dommerkollegiet i år, og han takket umiddelbart ja til invitasjonen.
– Selvsagt! Det er jo en ære for meg å kunne bidra til å forbedre kvaliteten på norske kjøttprodukter. Jeg tror en konkurranse som denne er det aller viktigste element i arbeidet med produktforbedring i kjøttbransjen. Ingen konkurranse er så grundig som NM og det vet både bedriftene og kundene ute i markedet, fastslår han.

525 PRODUKTER
Sammen med sine meddommere har Berglund vært gjennom 190 pølser, 135 spekeprodukter, 44 baconvarianter og hele 156 grillprodukter. Tilsammen blir det 525 produkter – for øvrig ny NM-rekord.

Ansvarlig for årets arrangement, Svein Erik Eide i KLF, kan også rapportere om rekordinteresse denne gang.
– Antall bedrifter er det høyeste siden starten i 1983. Det viser at våre bedrifter legger mye i NM-deltagelse. Konkurransen gir bedriften viktig input når det gjelder produktforbedring og verdien av dette kan knapt måles i penger. Dessuten ser vi at kundene i for eksempel dagligvarehandelen blir mer og mer oppmerksomme på NM og viktigheten av arrangementet, sier Eide.

MINDRE TEKNISK DØMMING
En av dommerne som har vært med desidert lengst er Bjørn Tore Teigen i Matprat. Allerede i 1998 debuterte han som NM-dommer. Han er klar på at dommerne i år dømmer langt mindre «teknisk» enn før.
– Vi er mer opptatt av smak enn konsistens og teknikk. Om en pølse for eksempel har stokkmerker, spiller det liten rolle bare den smaker godt. Slik sett ser vi produktene mer ut fra et forbrukersynspunkt nå enn før. Kvaliteten på årets produkter er jevnt over svært god, selv om vi selvsagt har hele spekteret. Slik vil det bli med godt over 500 produkter, sier Teigen som trekker fram det vel av grillprodukter som ble bedømt i år. – Fantastisk nivå på det aller meste, er hans dom over grillproduktene i årets NM.

Les flere saker fra siste utgave av bladetKjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt