Du er her: Forsiden / Aktuelt / Rosenberg fra Fetsund til Lillestrøm

Rosenberg fra Fetsund til Lillestrøm

Ved årsskiftet ble siste pølse produsert hos Rosenberg Spiseforretning på Fetsund. Om et halvt år flytter virksomheten til Lillestrøm og i den forbindelse etterlyses en investor som kan være med på etableringen på Lillestrøm.

Cesilie Sæbø går inn med en million kroner i den nye virksomheten og det samme gjør hennes kompanjong, Camilla Holand.

Fetsund-bedriften med tradisjoner 85 år tilbake i tid, trenger om lag to millioner kroner i ny og frisk kapital med tanke på nyetableringen. Også konseptet skal oppgraderes.

FRA EGEN LOMME
– Oppsigelsen av leiekontrakten her på Fetsund skal vi snu til noe positivt. Nå har vi en gylden mulighet til å modernisere butikken og gi konseptet vårt den fornyelse som det sårt trenger, sier daglig leder Cesilie Sæbø til bladet Kjøttbransjen. Selv går hun inn med en million kroner og det samme gjør hennes kompanjong, Camilla Holand. Det er med andre ord ingen ting å si på innstilling og pågangsmot. I tillegg til egenkapitalen og pågangsmotet, tar de to med seg maskiner og utstyr til verdi av 750 000 kroner fra anlegget på Fetsund.

DOBLET OMSETNING
I de nye lokalene på Lillestrøm har bedriften budsjettert med en årlig omsetningsøkning på 5,5 prosent og i løpet av åtte år, satser de på å doble dagens omsetning. I dag omsetter butikken for 8,5 millioner kroner.

– Vi vil fortsette med de samme produktene som i dag, det vil si kjøtt, pølser, ferdigretter, pålegg, delikatesse- og selskapsmat. Men vi vil også fornye oss med servering i lokalet og vi akter å tilby et enda mer spennende produktsortiment, sier Sæbø.

– GODT KUNDEGRUNNLAG
– Hvorfor valgte dere Lillestrøm som lokalisering for ny butikk og produksjonsanlegg?
– Vi hadde flere alternative lokasjoner på Romerike og i Oslo, men valget falt på Obos sitt prosjekt Portalen på sørsiden av Lillestrøm. Her vil kundegrunnlaget bli langt bedre enn på Fetsund. På Lillestrøm vil vi ha 52 000 innbyggere i umiddelbar nærhet, mens vi på Fetsund kun hadde 11 000. Samtidig ligger vi såpass nært vår opprinnelige lokalisering at dagens kundegrupper kan nå fram til oss i løpet av 10 minutter i bil, forklarer Cesilie Sæbø.

ØKT DEKNINGSGRAD
Lillestrøm hadde en gang i tiden hele fem slakterbutikker. Den siste ble lagt ned da Coop Obs åpnet ferskvaredisk i sin egen butikk. Nå er også denne avdelingen lagt ned. Det er med andre ord ikke mange aktører som driver i samme segment. Meny er eneste butikk med ferskvaredisk.

– Når vi nå flytter, skal vi ha eget pølsemakeri. Det vil øke vår dekningsgrad fra 42 prosent i dag til 51 prosent. Med utgangspunkt i dagens drift og salgstall fra våre gode kollegaer i Angus-gruppen, mener vi at vi har kommet fram til reelle tall. Vi har spesielt sammenlignet oss med Hole kjøtt i Ålesund som har samme type drift som den vi legger opp til og samme kundebase med tanke på antall innbyggere.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt