Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Røroskjøtt vinner på høy kvalitet og design

Røroskjøtt vinner på høy kvalitet og design

Den nye pakningsidentiteten for Røroskjøtt har bidratt til å øke omsetning med rundt 10 millioner kroner. Nylig ble det nye pakningsdesignet hedret med sølvmedalje i en høythengende designkonkurranse.

Slik tar emballasjen seg ut i butikkhyllene.

Røroskjøtt er et resultat av et tett samarbeid mellom Røros Slakteri og førstnevnte selskap. På messen Smak 2014 i februar i fjor, omtalte bladet Kjøttbransjen «fonuftsekteskapet» mellom de to selskapene for aller første gang. Utviklingen har vært svært god de siste årene og begge selskapene har vokst på det tette samarbeidet. Fra 17,8 millioner kroner i 2013 til 27,2 millioner kroner i 2014.

Røros Slakteri lanserer "Røroslam" (Bladet Kjøttbransjen 03.09.2014)

Felles merkevare
– Formålet med samarbeidet var å skape en sterk regional merkevare med nasjonale ambisjoner. Røros Slakteri AS og Røroskjøtt AS, som har samarbeidet tett over mange år, ønsket å fronte markedet med en felles merkevare for dagligvare og
storhusholdning. Sammen har vi utviklet merkevaren Røroskjøtt – en ekte verdiskaper, påpeker daglig leder Marit Evanger. Hun ønsker å synliggjøre Røros-regionens unike fauna og natur som grunnlag for topp matkvalitet.

Ærlig uttrykk
– Vi ønsket å utvikle et enkelt, ærlig og rent uttrykk, for å tydelig markere en fremoverlent organisasjon med kraftige vekstplaner og ambisiøse mål. Mål som utfordrer det konvensjonelle kategorispråket. Vi ville forene det kontemporære uttrykket med Rørostraktenes unike forutsetninger for å utvikle førsteklasses produkter gjennom subtile hentydninger til åpne landskap, jordsmonn og fauna. Samtidig ville vi synliggjøre hele næringskjeden gjennom dyrevelferd og høyfjellsbeite, samt kompromissløs kvalitet i foredlingsleddet, ut til forbruker. Med andre ord; fra jord til bord, sier Evanger stolt.

Les hele saken i bladet Kjøttbransjen nr 5, 2015.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt