Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Rødt kjøtt støtter sunt hjerte

Rødt kjøtt støtter sunt hjerte

Ny forskning viser at middelhavsdiett med magert og ubearbeidet rødt kjøtt er bra for hjertet.

Når kjøttet er en del av et middelhavskosthold, er det bra for hjertet, viser ny forskning. Her svinefilet med hummus. (Foto: Matprat/Studio Dreyer-Hensley)

Den som legger om spisemønsteret etter inspirasjon fra middelhavslandene, kan regne med bedre hjertehelse. Det gjelder selv om inntaket av rødt kjøtt er det samme som før, så lenge kjøttet er magert og ikke prosessert.

Nedsatt fruktbarhet uten kjøtt (08.07.2016 – Bladet Kjøttbransjen)

ERNÆRINGSFORSKNING
Det er en studie fra Purdue-universitetet i Indiana i USA som presenterer de nye hjertefunnene i forskningstidsskriftet The American Journal of Clinical Nutrition.
– Studien er viktig fordi den viser at rødt kjøtt kan være en del av et hjertevennlig spisemønster, som for eksempel middelhavsdietten, sier ernæringsprofessor Wayne W. Campbell.

Ernæringsprofessor Wayne W. Campbell gleder seg over synlige resultater etter bare fem uker med nye spisevaner. (Foto: Purdue University)

Ernæringsprofessor Wayne W. Campbell gleder seg over synlige resultater etter bare fem uker med nye spisevaner. (Foto: Purdue University)

– Snakk mer om kjøtt som slankekost (04.08.2016 – Bladet Kjøttbransjen)

Han understreker at forskerne ikke har laget noen bestillingsstudie for å fremme rødt kjøtt.
– De fleste variantene av kostholdsråd for god helse har med en generell formulering om å redusere inntaket av rødt kjøtt, sier Lauren E. O’Connor, som har ledet prosjektet.

Kjøttspisere er både sunnere og lykkeligere (30.06.2016 - Bladet Kjøttbransjen)

BEDRING MED RØDT KJØTT
– Studien vår sammenlignet spisemønsteret i et middelhavskosthold med inntak av rødt kjøtt som er typisk i USA – rundt 85 gram om dagen – med et kosthold som ofte anbefales, der det i stedet spises rundt 85 gram kjøtt bare to dager i uken. Samlet ble indikasjonene på hjertehelse bedre med begge middelhavsdiettene, forteller hun.

Kjøtt hindrer hull i tennene (Bladet Kjøttbransjen - 16.09.2015)

– Interessant nok ble testpersonenes LDL-kolesterol, som er et av de sterkeste målene vi har for å forutsi kardiovaskulære sykdommer, forbedret med typisk inntak av rødt kjøtt, men ikke med lavere inntak, sier O’Connor.

– Og ikke å forglemme: De forteller også at de liker dette kostholdet mye bedre enn de hadde trodd de kom til å gjøre!

MERKES PÅ FEM UKER
Studien så på middelhavsdiett som ikke var satt opp som slankekur, for overvektige voksne med risiko for hjertesykdommer. Alle de 41 testpersonene gikk gjennom faser med både mer og mindre rødt kjøtt.

Kjøtt reduserer aldringsprosessen (Bladet Kjøttbransjen 30.06.2015)

– Det er veldig oppmuntrende at de forbedringene disse personene opplevde – både i blodtrykk, fettstoffer i blodet og proteiner – var synlige i løpet av fem uker, sier Wayne W. Campbell.

Amerikanske kostholdseksperter anbefaler middelhavsdiett og bygger det på forskning over lengre tid som viser at risikoen for hjerteproblemer blir mindre.

Kjøttspisere blir klokere og raskere (Bladet Kjøttbransjen 19.04.2012)

INNLANDSMAT
– Hvordan middelhavskostholdet er satt sammen, varierer mellom land og kulturer, forklarer Campbell.

– Det som er vanlig i hele området, er at det spises olivenolje, frukt, grønnsaker og belgfrukter. Proteinkildene, derimot, varierer mellom land og regioner. De som bor ved kysten, spiser mer fisk, mens de som bor i innlandet, spiser mer rødt kjøtt.

Hele studien er gratis tilgjengelig på The American Journal of Clinical Nutrition.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt