Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Pølsene som fikk Erna til å gå i pølsebua

Pølsene som fikk Erna til å gå i pølsebua

Kanutta-pølsene er trekkplaster på Karmøy. Erna Solberg gikk på pølsebod for å få dem. De som vil spise de berømte Snørtelandpølsene hjemme, går til Hauge’n.

Kanuttapølsene og de andre varene fra T. Snørteland er en sikker vinner hos Hauge’n i Åkrehamn. Karl Olav Melkevik er fornøyd med å ha gode, lokale produkter å tilby.

– Vi har funnet nisjen vår, konstaterer nærkremmer Karl Olav Melkevik. Etter 113 år på samme plassen er det ikke vanskelig å gi ham rett.

BYNÆRBUTIKK
Hauge’n er nærbutikk i byen. I Åkrehamn er det flust med konkurrenter, blant annet på Karmøys største kjøpesenter. Men den tradisjonsrike familiebedriften har doblet omsetningen på fire år og tjener penger. Blant annet takket være bakeriet i bakgården. Opprinnelig var det en del av samme bedrift.

– Så overtok bestemor forretningen, mens broren hennes overtok bakeriet. De har ikke utsalg selv, så det er vi som selger. De leverer til andre forretninger, også, men det er vi som er størst og som ikke har varer fra andre bakerier, forteller Melkevik, som er driftsleder i familiebedriften.

ØL OG PØLSE
Egentlig er butikken for stor til å være med i Nærbutikken, men det er den profilen som passer absolutt best.

– I Nærbutikken skal de ha lojalitet på 67 prosent. I Joker er det 90 prosent. Vi ligger på cirka 83–84 prosent, men vi klarer aldri å nå 100 prosent på grunn av brødet, fastslår han.

Det er ikke bare brødet som er superlokalt hos Hauge’n. Hele sortimentet til Skudenes Bryggeri og ikke minst produktene fra T. Snørteland er på plass i hyllene. Kanutta-pølsa fikk Erna Solberg til å oppsøke
pølsebod da hun besøkte Karmøy i fjor. Anne Kanutta Jensen åpnet Kanutta-boden i 1978 og gjorde de stekte kjøttpølsene fra Snørteland berømte på Karmøy og Haugalandet. Kanutta er borte, men pølsene lever videre.

SNØRTELAND
– Vi selger gruelig mye av dem. Vi hadde tilbud på billig Gilde-pølse, men vi solgte minimalt. Kundene skulle ha Kanutta-pølse. Folk er bevisste og vil ha de lokale produktene, sier Melkevik. Han selger Gilde
og First Price, men det er først og fremst Snørteland-produktene som kundene vil ha.

– Vi kan ha aktivitet med billige koteletter, men det som folk kommer for å kjøpe, er Snørteland-ting, forteller han. 80 prosent av kjøttsalget kommer fra den lokale leverandøren.

Les hele saken i bladet Kjøttbransjen nr 8, 2018.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt