Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / ‘Oppgradert’ kjøttpudding hos Bjerke

‘Oppgradert’ kjøttpudding hos Bjerke

Da Bjerke Helgeroa investerte i ny fabrikkbygning og ny grillovn, bestemte Dag Bjerke seg for også å fornye den tradisjonelle kjøttpuddingen.

Per Berglund med den «oppgraderte» kjøttpuddingen som for øvrig deltok i NM i kategorien «nyskapning».

Nå lager Bjerke en grov variant med 80 prosent kjøtt, mer smak og som er grillet – ikke kokt.

MER SMAK
– Vi har ganske enkelt forsøkt å blåse nytt liv i kjøttpuddingen, sier Per Berglund, som har vært ansatt i Bjerke siden april. Berglund er en kjent profil i kjøttbransjen i tillegg til at han er diplompølsemakermester. Og dem er det svært få av her i landet.

– Kjøttpuddingen har liksom alltid vært der, men den er blitt litt kjedelig med en litt «tannløs» konsistens og lite krydder. Vi tilfører kjøttpuddingen noe nytt. Høyt kjøttinnhold, en grovere konsistens og mye mer smak, sier Per Berglund.

NY FABRIKKBYGNING
Helgeroa-bedriften har investert drøyt syv millioner kroner i 500 kvadratmeter ny fabrikkbygning og stor, ny grillovn.
– Fra før er den grove leverposteien vår en bestselger, og vi drodlet litt rundt hva annet vi kunne bruke grillovnen til. Nå reiser vi rundt til butikker på Østlandet for å gi kundene smaksprøver og få dem til å spise kjøttpudding igjen, forteller daglig leder og eier, Dag Kristian Bjerke.

Han er klar på at bedriften som ligger på veien rett før Helgeroa, sammen med Helgeroa Spekevarer og Barnevik Bruk, vil satse på egne produkter, såkalte nisjeprodukter i framtida.

LAGER VEGETARPÅLEGG
I tillegg til sine egne merkevarer, som Helgeroasalami, håndlaget sylte, bøkerøket skinke og de kjente spekeproduktene, har bedriften nå begynt å produsere vegetarpålegg i stor skala.
– Vi lager flere typer pålegg for en av de store kjedene, men de selges ikke under vårt navn, og det skal heller ikke komme fram, sier Dag Kristian Bjerke.

Han peker på et rundt merke på innpakningen.
– Her står det 411 Efta, og det er oss. Så hvis du finner det merket på et produkt, kommer det fra Helgeroa. Vi ser at vegetarprodukter helt klart øker, men vi har ikke noen umiddelbare planer om å lage mer av det under vår «label», sier Per Berglund.

25 ANSATTE
Det er Bjerke som kjøper all spekematen fra nabobedriften Helgeroa Spekevarer i bulk for så å videreforedle den under Bjerke-navnet. Den står for omkring 25 prosent av omsetningen.
– De har fem ansatte mens vi har rundt 25. Omsetningen vår har gått litt ned det siste året, fordi vi har valgt å dreie mot produksjonsbedrift, ikke handelsbedrift. For å satse på egenproduksjon. I tillegg har vi investert mellom sju og åtte millioner i maskiner og utstyr, sier daglig leder, og legger til: – Men nå er vi kraftig på vei opp. Matvarene våre er mest kjent i Vestfold og på Østlandet fra Kristiansand til Oslo. Og vi selger til Meny i hele landet, men det er i Osloområdet vi øker mest, sier Bjerke som i år leverer rundt 10 000 firmagaver med tanke på årets jul.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt