Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Ønske om kjøtt fra gressfôret

Kravstore kunder vil ha kjøtt fra gressfôret storfe

Landets mest kravstore kunder kjøper mindre kjøtt. Men det de kjøper, er bedre. Økologisk, modnet, gressfôret og hele skrotten fra hode til hale er stikkord for Jacobs.

Jacobs vil gjerne få kundene bort til de manuelle punktene – da kan ferskvaresjef Arne Sagedal og de andre fagfolkene virkelig vise hva de har å tilby. Her ferskt fra Grøstadgris.

Den tidligere Centra-butikken på Majorstuen i Oslo har tatt enda et skritt i eksklusiv og kvalitetspreget retning etter at den ble omprofilert til Jacobs.
– Vi prøver å presse folk bort til de manuelle punktene for å få kontakt med dem. Da er det lettere å vise frem hva vi har, sier Arne Sagedal.

MINDRE, MEN BEDRE
Ferskvaresjefen i Jacobs-butikken følger utviklingen i markedet tett, og han liker det han ser:
– Folk kjøper litt mindre kjøtt, men de kjøper bedre. Når de først kjøper, vil de ha kvalitet, sier han – og forteller om en butikk dit det ikke bare kommer velholdne matnerder, men også unge kunder med mer matlyst enn penger, som sparer opp for å unne seg det aller beste en gang i blant.

Slike kunder er morsommere å arbeide med for en ferskvareavdeling som består av fagfolk. De heltidsansatte er kokker eller butikkslaktere. Og mye av maten er spesialprodukter eller produkter fra små leverandører som det gjerne følger en historie med.

ØKOLOGISK GRESSFÔRET
– Vi driver mye med småskalaprodusenter. Økologisk, gressfôret storfe, for eksempel, det er noe som folk etterspør. Det er blitt «en greie», forteller Sagedal.
– Da kjøper vi gjerne større stykker – blant annet hele bakparter – og skjærer selv. Gressfôret, det er en del av forbrukernes ønske om dyr fra bærekraftig produksjon. Miljøet er blitt viktig for folk flest. De føler at når de kjøper kjøtt fra gressfôrede dyr, bidrar de til bedre miljø.

STYGGE DELER
Ferskvaresjefen ser også en tydelig endring i det at folk nå spør etter alle delene av dyret.
– De bruker såkalte «ugly parts» – utnytter hele dyret. Det er jo så mye bra du kan lage med de billige delene, og det er kjempeviktig å utnytte dem. Det er ikke bare biffen som smaker godt, sier han, og peker også på kjekjøtt som vekstprodukt, særlig i mars–april.

I skapet ved siden av kjøttdisken, godt synlig for alle kundene, ligger storfe til modning.
– Tørrmodning har hatt en kraftig økning de siste årene, melder Arne Sagedal. Ikke bare storfe, heller – til jul gikk det tørrmodnet ribbe som Jacobs hadde hengt selv eller fått fra Prima Jæren.

Modningen binder kapital. Men når butikken kan ta 700 kroner kiloen, blir det fortjeneste likevel.

Les hele saken i bladet Kjøttbransjen nr. 1, 2017.

Les flere saker fra siste utgave av Bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt