Du er her: Forsiden / Aktuelt / Mydland-produkter nå via nettet

Mydland-produkter nå via nettet

Spekemat fra Tromsø-bedriften Mydland AS kan nå kjøpes via nettet. Snaut tre måneder har bedriften brukt på å forberede nettbutikken og prosessen har gått svært smertefritt.

– Vi sa ja umiddelbart og det i trygg forvissning om at kjøttvarer via nettet er framtiden, sier Jørgen Bjørnsborg.

– Dette var langt enklere enn vi trodde på forhånd. Men så har vi også fått veldig god hjelp og støtte av KLF med Svein Erik Eide i spissen. Denne støtten har bidratt til at prosessen har gått raskt og nærmest gnirkefritt. Og jeg kan absolutt anbefale andre bedrifter å tenke netthandel. Dette er utvilsomt framtiden for vår bransje, fastslår personal- og markedssjef hos Mydland, Jørgen Bjørnsborg.

SA JA UMIDDELBART
Det var ved juletider at de første skritt ble tatt. Mydland er kjent for å være en bedrift i forkant av det meste og nå også i forbindelse med netthandel. Her kan du se (og handle) i Mydlands nye nettbutikk.

– Var dere i tvil om denne satsingen da dere ble spurt i fjor høst?
– Nei, i grunnen ikke. Vi sa umiddelbart ja, og det i trygg forvissning om at kjøttvarer via nettet er framtiden. Det gjelder både spekemat og ferske kjøttprodukter. Når det gjelder sistnevnte kategori, blir det viktig å finne og utvikle såkalte «dropp-punkter» der vi leverer produktene før utsendelse. Det nytter ikke å la produktene ligge på ordinære postkontor. Disse «dropp-punktene» må sikre kvaliteten og de kan gjerne etableres i samarbeid med andre næringsmiddelbedrifter, sier Bjørnsborg.

– GOD LÆRING
Han trekker særlig fram logistikken og trening på denne i arbeidet med å komme på nett med kjøttprodukter.
– Dette har vært god læring for oss, lærdom som vi kan bruke ellers i bedriften. God logistikk er nemlig en universell forutsetning for å drive en god forretning – ikke bare i forbindelse med netthandel.

– Hva med tidsbruken? Har forberedelse til netthandel vært en tidkrevende prosess?
– Vi har brukt overraskende lite tid på dette. Det har i hvert fall ikke gått utover andre viktige gjøremål her i bedriften. Jeg tror at det å være tidlig ute med omsetning av kjøttvarer via nettet, er en stor konkurransemessig fordel. Her har vi som bransje ingen tid å miste, påpeker Bjørnsborg.

Vi får deg opp i nettbutikk! - kjottbutikken.no

UTFORDRINGER
Sjef for kommunikasjon og medlemskontakt i KLF, Svein-Erik Eide, understreker at målsettingen i det videre arbeid med netthandel, er å bygge kompetanse sammen.
– Flere medlemsbedrifter i KLF har ønsket en bransjeløsning for nettsalg av kjøtt. Selv hadde bedriftene møtt på utfordringer rundt kjølekjede, betaling og distribusjon i tidligere forsøk på å komme opp med netthandel. I KLF har vi nå klart å få på plass en løsning som vil stå seg over tid, og som samtidig er rimelig og konkurrerer med de aller fleste leverandører på pris. Prinsippet er enkelt; har man ikke salg, har man heller ikke høye utgifter med løsningen, sier Svein-Erik Eide, ansvarlig for kjottbutikken.no i KLF.

Han kan fortelle at kjøttbedriftene har vært avventende til netthandel, men at det har skjedd ting i markedet etter at kolonial.no og marked.no begynte å vokse. Før de rene matbutikkene kom på nett, var  kjøtt på nett først og fremst forbeholdt matkassesegmentet med Godt Levert og Adams Matkasse i spissen.

KLF har også sin egen nettbutikk - KLF-butikken.

50 MILLIARDER
PostNords årlige rapport Netthandel i Norden fastslår at nordmenn i 2016 handlet på nett for over 50,1 milliarder kroner. Det gjør oss til de ivrigste netthandlerne i Norden. Fordelt pr. person, tilsvarer det hele 1691 kroner pr. person.
– At en nettbutikk med kjøtt skal være lønnsom fra dag en, er nok ikke realistisk, men om man ser på nettbutikken som en del av markedsføringen, og som service til kundene som ønsker å kjøpe akkurat deres produkter, er det å komme opp i nettbutikk på et tidlig stadium en god ide. Hva fremtiden bringer vet vi jo ikke, men hovedargumentasjonen for å handle på nett i dag er at man kan handle hele døgnet. Det er lite sannsynlig at denne trenden snur, mener Svein Erik Eide.

Les er om KLFs tilbud om nettbutikk til medlemmene her.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt