Du er her: Forsiden / Aktuelt / Matprodusenter samles i Inderøymat

Inderøy Slakteri har samlet matprodusenter i Inderøymat

Økt omsetning, forbedret logistikk og mer markedsføringstrykk! Det er noe av effekten etter at Inderøy Slakteri og fire andre matprodusenter i Inderøy samlet seg om et felles matkonsept, Inderøymat.

Vidar Skevik og Håvard Gausen er svært fornøyd med responsen etter etableringen av Inderøymat.

Det var i utgangspunktet Inderøy Slakteri, med Håvard Gausen i spissen, som tok initiativet til satsingen i fjor høst, og prosjektet har fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norge. Det har gjort denne satsingen enda større enn den i utgangspunktet var planlagt. Hovedmålsettingen er å få omsatt mer Inderøy-produkter i markedet og løfte Inderøy som en mat- og drikkedestinasjon.

KOMPLETT MÅLTID
I tillegg til Inderøy Slakteri er Røra Bakeri, Gangstad Gårdsysteri, Inderøy Gårdsbryggeri og Inderøy Brenneri med i dette prosjektet.
– Nå er det praktisk mulig å gå på en restaurant eller besøke et hotell i Norge og få et komplett måltid bestående av produkter fra Inderøy. Spekemat fra Inderøy Slakteri til forrett, akevitt fra Inderøy Brenneri, hovedrett med Inderøysodd, skjenning fra Røra Bakeri og sodd-øl fra Inderøy Gårdsbryggeri. Og til dessert får du et utvalg assorterte iser eller ost fra Gangstad Gårdsysteri, sier Håvard Gausen.

SOLID OMSETNINGSØKNING
Som initiativtager er han overbevist om at samarbeidet har løftet samtlige bedrifter som deltar. Selv opplevde Inderøy Slakteri en økning i salget av juleprodukter i år på mellom 30 og 40 prosent og Gausen gir dette prosjektet mye av æren for dette salgsløftet. Vi kom inn i nye butikker/markeder og slik sett bidro dette fellesskapet til å «booste» julesalget, spesielt i dagligvarebutikkene. I tillegg har samtlige aktører opplevd at inspirasjonen innad i bedriftene har fått et løft. Det er ikke minst viktig, påpeker Gausen.

GOD MARKEDSRESPONS
Koordinator for Inderøymat, Vidar Skevik, underbygger det Håvard Gausens sier. Skevik ble i forbindelse med oppstarten hyret inn for å styre denne satsingen.
– Dette er spennende. Her snakker vi om svært energiske nøkkelfolk i de fem bedriftene og responsen ute i markedet er overveldende god. Lokalmat er virkelig i vinden, og det blir langt enklere for en restaurant, hotell eller dagligvarekjede å forholde seg til et selskap, framfor å «deale» med fem ulike selskaper, sier Skevik. Han har salgserfaring fra bank, bil og dagligvarebransjen og ble håndplukket til stillingen.

– For meg er det interessant å få være med på å bygge opp hele konseptet fra bunnen av. Å prestere etter ønske fra leverandørene er både utfordrende og morsomt. Disse forventer mye, og vi må levere, sier Vidar Skevik med fortid som selger i bl.a. Scandza AS i Midt-Norge.

KULINARISK AKADEMI
Ett viktig poeng med dette samarbeidet er å utvikle nye produkter og måltidsløsninger.
– Vi har delt opp prosjektet i flere deler, blant annet nye produkter og produktutvikling i de fem bedriftene. Her har vi fått en solid aktør utenfra, Kulinarisk Akademi, til å se nærmere på produksjonen ute i bedriftene i dag og komme opp med innspill til potensielle nye produkter. Vi har allerede fått mange gode produktforslag som vi kan spinne videre på, forteller Håvard Gausen. Han håper at profileringen under Inderøymat vil gi synergier og videreutvikling for både de fem bedriftene og andre  mat- og drikkeprodusenter i området.

– PLASS TIL FLERE
– Selv om vi er fem som har startet opp nå, betyr ikke det at vi lukker døren for eventuelle andre aktører på sikt. Vi har tro på at Inderøymat kan bli en stor portal med mange utviklingsmuligheter innen produkter og mer salg framover, avslutter  daglig leder i Inderøy Slakteri, Håvard Gausen Bedriften omsatte for 45 millioner kroner i fjor, det samme som året før. Men Inderøy Slakteri økte resultatet fra 2,4 millioner kroner i 2015 til 2,9 millioner kroner i fjor.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt