Du er her: Forsiden / Aktuelt / – Lettet men lei seg

– Lettet men lei seg på vegne av kundene

– Jeg er lei meg fordi vi skaket opp våre trofaste forbrukere, men samtidig er denne saken et eksempel på hvor viktig mattrygghet er for Norsk Kylling.

Selv om kun en eneste prøve viste uregelmessigheten, måtte vi varsle, sier Kjell Åge Stokbakken.

Adm. direktør Kjell Åge Stokbakken og hans stab hos Norsk Kylling på Støren, hadde hektiske dager i midten av mai da en prøve kunne indikere E. coli-bakterier i et kyllingprodukt. Det ble slått full alarm og alle kontrollrutiner ble fulgt til punkt og prikke. I ettertid viste det seg at dette var «falsk alarm» men Stokbakken ville ikke gjort noe annerledes i dag om tilsvarende situasjon hadde oppstått.

– MÅTTE VARSLE
– Absolutt ikke. Selv om kun en eneste prøve viste uregelmessigheten, måtte vi varsle. Det ligger fast i vårt internkontrollsystem. Men det er klart at jeg i ettertid er lei meg på grunn av den frustrasjon og det trøbbel våre kunder ble påført. Allikevel håper jeg disse kundene ser at det vi gjorde, handler om å trygge nettopp forbrukerne, sier Stokbakken.

Urettferdig kritikk av Norsk Kylling (Leder bladet Kjøttbransjen nr. 5, 2017)

400 PRØVER
Etter at alarmen gikk, ble nær 400 prøver tatt på alle nivå i bedriften. Resultatene av disse prøvene viste altså at det IKKE var grunn til panikk. Produktene, 15 i tallet av merkene Solvinge og Prima, var trygge.
– Du kan jo se på dette som en øvelse i beredskapshåndtering?
– Ja, det har du helt rett i, men det ble jo en nokså kostbar «øvelse ». Og det jeg i etterkant av hendelsen ser, er at oppslagene i pressen er større når mulighetene for krise er til stede, i forhold til at krisen er avblåst. Jeg skulle ønsket meg noe mer edruelighet fra enkelte medier. For saken er jo den at vi i bedriften har et strengere kontrollregime enn hva Mattilsynet har. Det viser denne saken med all mulig tydelighet. Så når alarmen går hos oss, er det tegn på at vi tar mattryggheten på ramme alvor, poengterer Kjell Åge Stokbakken.

FOR RASKT?
Han er tilfreds med at kontrollrutinene ved bedriften fungerer, og Stokbakken har fått gode tilbakemeldinger på valget om å gå ut og varsle. – Gikk dere ut for raskt? – Det kan vi alltids diskutere, men det hadde vært langt verre om vi reagerte for sent, sier Stokbakken. Stokbakken sier at de ikke har regnet på de økonomiske konsekvensene, men sier at det var lite kjøtt som ble kastet. Norsk Kylling holdt igjen produkter på fabrikken til situasjonen ble avklart, men Stokbakken sier at de ble tatt vare på.

30 PROSENT
Det er Rema 1000 som eier Norsk Kylling på Støren som leverer kyllingprodukter til alle kjedens nær 600 butikker landet over. Rundt 30 prosent av all kylling som selges i Norge, kommer fra fabrikken. E. coil er en fellesbetegnelse for en gruppe bakterier som finnes naturlig i tarmsystemet hos både mennesker og dyr og Stokbakken sier at rått kjøtt derfor alltid skal varmebehandles.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt