Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Kremmer, sirkusdirektør og kjøttelsker

Kremmer, sirkusdirektør og kjøttelsker

– Kjøttbransjens folk er vel i noen sammenhenger nokså sidrumpa, men de er flinke til å ta de signaler vi i dagligvarebransjen sender. Og så består bransjen av svært mange hardt arbeidende ildsjeler som bidrar til framgang og vekst.

– Den person som har betydd mest for anseelsen til den frittstående del av kjøttbransjen, er uten tvil tidligere KLF-direktør og inspirator Kåre Bakke, sier Thore Berthelsen til bladet Kjøttbransjen.

Han kaller seg selv kremmer, andre som kjenner Thore Berthelsen kaller han sirkusdirektør mens andre igjen ser på han som en frittalende og ikke minst særdeles tøff forhandler når avtaler skal landes. Sannheten finner vi nok et sted midt mellom. Det som er helt sikkert er at Thore er en ekstrem fargerik og unorsk blomst i vårt kjøtt- og ferskvarelandskap. Han stiller strenge krav til innsats hos sine kolleger og minst like strenge krav til de han kjøper kjøtt og ferskvarer fra. Det har mange aktører i kjøttbransjen fått merke opp gjennom årene. Meny-kremmeren er en mann med et stort hjerte for kjøtt. Nå er han blitt æresmedlem i Oslo og Akershus kjøttbransje (Oslo-lauget) og den æren er det bare tidligere KLF-direktør Kåre Bakke som er blitt tildelt. Det er Berthelsen stolt over.

– Ja, erru gærn. Dette er stort for meg. Det er jo kjøttbransjen som naturlig nok ligger mitt hjerte aller nærmest. 46 år har gått siden jeg tok svennebrev som pølsemaker og gikk i lære hos firmaet Johs. Linde på Sagene i Oslo. Siden har jeg fulgt bransjen tett, både som ferskvaresjef i Ultra/Meny, som styremedlem i Norsk Kjøtthandel og ikke minst som leder i Oslolauget fra 1995 til 2005. Det er virkelig en ære å få denne utmerkelsen når jeg vet hvor høyt den henger.

Kjøtt og ferskvarer er Thore Berthelsens store lidenskap og har fram til nå hindret han i å avslutte sin yrkesaktive karriere – til tross for at han nærmer seg 66 år. Hans jobb i dag går bl.a. ut på å reise rundt for å sjekke ferskvaretilstandene rundt om i Meny-butikkene.

– Vi har ingen ting å gå på når det gjelder kvaliteten på det vi presenterer for våre kunder. Det handler både om selve produktene, men også om presentasjonen i butikk. Jeg husker godt da jeg for mange år siden besøkte en Centra-butikk da den var i ferd med å åpne, og jeg uttrykte i den forbindelse min misnøye med kjøttdisken. Jeg ba derfor om å få snakke med ferskvaresjefen, men han var ikke til stede. Da tenkte jeg: Kan en sirkusdirektør være borte nå showet starter? Selvsagt ikke. 

Les hele intervjuet i bladet Kjøttbransjen nr 5, 2013.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt