Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Kraftig Røros-mobilisering på Grüne Woche

Kraftig Røros-mobilisering i Berlin

Solid Røros-mobilisering på årets utgave av Grüne Woche i Berlin! Og forklaringen er enkel og ikke minst naturlig: Tyske turister er viktige for hele Rørosregionen, ifølge daglig leder Kjell Ove Oftedal i Røros Kjøtt/Røros Slakteri.

Daglig leder Kjell Ove Oftedal og produksjonsleder Sten-Thure Solli på den store matmessen i Berlin.

Det er for øvrig første gang hans bedrift deltar på den imponerende norske felles-paviljongen, men deltagelsen ga virkelig mersmak.

NYSGJERRIGE TYSKERE
– Veldig gunstig for oss å få mulighet til å delta her nede og treffe tyskere som vi vet er nysgjerrige på vår region. Røros-området har en nærmest magnetisk tiltrekningskraft på reiseglade tyskere og det må vi ta konsekvensen av. Deltagelse på denne messen er en slik konsekvens. En indirekte markedsføring av vår region, sier Oftedal.

REPRESENTERTE FJELL-NORGE
Det var tidlig på høstparten i fjor at bedritens hans fikk en forespørsel om å være med på dette opplegget.

– Vi syntes dette hørtes spennende ut og valgte å takke ja. Vi representerte fjell-Norge på denne messen, men vi kunne sikkert like godt representert Trøndelag. Før denne messen hadde vi en samling på Geilo der vi ble kjent med de andre aktørene på denne norske fellessatsingen og her gikk vi gjennom prosedyrer og hva som skulle serveres til utenlandske messebesøkene. Det handler jo ikke om at bedriftene skal stå her og representere seg selv, men vise hva Norge og i vårt tilfelle fjell-Norge har å by turister på, understreker Kjell Ove Oftedal.

Den norske paviljongen i Berlin

Den norske paviljongen i Berlin

INDIREKTE SALG
Han presiserer at han ikke tenker kjøtteksport til Tyskland, men derimot indirekte salg til turister som besøker Røros-området – sommer som vinter. I forbindelse med gruvedriften for mange, mange år siden, var tyskere på ulike nivå engasjert i denne. Derfor er det mange tyskere som føler en dragning til dette området.

LAMMEPØLSE PÅ MENYEN
På menyen til Røros Kjøtt/Røros Slakteri sto det lammepølse og lammepølse med pinnekjøtt. – Vi tenkte at når vi skal til Tyskland, så må vi ha med pølser i og med at tyskere elsker pølser. Vårt håp er således at tyske turister ikke bare kommer for å studere gruvehistorie, men også for å nye god mat. Vi skal i hvert fall gi vårt bidrag til dette, sier Oftedal.

– FORNUFTIG PENGEBRUK
Mange stiller spørsmål med kostnytten ved å være til stede på et arrangement som dette. Hva tenker du rundt det? Får dere valuta for pengene?
– Jeg tror deltagelse her nede er fornuftig bruk av penger. Det er viktig at Norge gjennom denne satsingen får til god Norges-reklame som i et lengre tidsperspektiv bidrar positivt for bedrifter i f.eks. Røros-området. En annet viktig dimensjon er dette med kjøtt forbruk og bærekraft. Det vi i Norge produserer av kjøtt, praktisk talt uten bruk av antibiotika, er det viktig å vise fram. Og bedre utstillingsvindu enn en slik internasjonal messe, finnes det knapt, påpeker Oftedal.

Les hele saken i bladet Kjøttbransjen nr 1, 2019.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt