Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Kjøtt reduserer aldringsprosessen

Kjøtt reduserer aldringsprosessen

Proteiner fra kjøtt synes å ha en gunstig effekt for å hindre det naturlige muskelsvinnet vi alle utsettes for etter hvert som vi blir eldre.

Sink, vitamin B12 og jern bidrar til å redusere aldringsprosessen.

Det er canadisk forskning som konkluderer med dette. Fra vi fyller 50 år, mister vi antagelig rundt én prosent av muskelmassen hvert år som en del av aldringen, men proteinrikt kjøtt ser ifølge forsker Stuart Philips fra McMasters University i Canada ut til å motvirke den prosessen.

Kjøttet leverer en pakke næringsstoffer, bestående av sink, vitaminet B12 og jern, som bidrar til å redusere aldringsprosessen.

Studien er dessuten dårlig nytt for vegetarianere som mener alternativer til kjøtt er like bra for helsa: Proteiner fra soyaprodukter ser ikke ut til å være like gunstige som biffproteinene, ifølge forskning.no.

Kjøttspisere er både sunnere og lykkeligere (kjottbransjen.no - 30.06.2014)

Fagsjef ernæring, Ellen Hovland, i Animalia går god for de funn som det kanadiske universitetet er kommet med. Hun forteller at for et par år siden ble de norske kostholdsanbefalingene om protein for eldre økt med 20 prosent.

- Eldre trenger mer protein enn yngre for å opprettholde muskelmassen og muskelstyrken sin, forklarer Hovland. For å beskytte muskelmassen er det viktig at proteininntaket fordeles utover dagen, med minst 25 g i hvert måltid. Det tilsvarer 100 g kylling- eller svinefilet, eller to brødskiver med ost og skinke og et glass melk. Det beste er om proteininntaket i tillegg kombineres med fysisk aktivitet, - og aller helst styrketrening, legger hun til.  

Og det er mer dårlig nytt for de som velger å kutte ut kjøtt. Veganere risikerer å få blodpropp og åreforkalkning - selv om de ikke spiser rødt kjøtt. En gjennomgang av studier på veganisme, altså det å ikke spise animalske produkter i det hele tatt, viser at veganere ofte mangler nøkkelstoffer som jern, sink, vitaminet B12 og omega 3-fettsyrer.

Kjøttspisere blir klokere og raskere (kjottbransjen.no - 19.04.2012)

Et balansert vegansk kosthold inneholder ofte nok proteiner, men det er vanskeligere å finne gode erstatninger for fett og fettsyrer, som også gir det “gode” kolesterolet HDL. Mangel på HDL er en risikofaktor for blodpropp.

Det er skrevet mye om at biffelskerne risikerer hjerte-karsykdommer på grunn av dietten, men veganere kommer altså ikke nødvendigvis noe bedre ut av det. Forskerne bak studien anbefaler derfor å finne gode supplementer, særlig for omega 3-fettsyrer og B12.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt