Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / - Kjøtt kan få en krevende ‘reise’

- Kjøtt kan få en krevende ‘reise’ de nærmeste årene

Kjøtt, og kanskje i første rekke rødt kjøtt, kan få en mer krevende reise enn andre produktgrupper om vi ser inn i glasskulen fem–seks år fram i tid.

Netthandel på mat stamper fortsatt i motbakke, mens netthandel på faghandelsprodukter vil utgjøre en stadig større andel av det totale Coopsalget, sier Geir Inge Stokke.

Det er administrerende direktør Geir Inge Stokke i landets nest største dagligvarekjede – Coop – som fastslår dette. I juni innleder han på KLFs ERFA-møte i England om framtidsutsiktene for bl.a. kjøtt- og kjøttprodukter i det norske dagligvaremarkedet. Hans hovedpoeng er at kundebehovene er i rask endring, og den nye generasjon forbrukere stiller nye og flere krav både til industrien og handelen. Det betyr at både handel og industri må tilpasse seg denne utviklingen, og kanskje gå foran for å vinne kampen om kundene.

Har du husket å melde deg på landsmøte i England? Gå til påmelding her.

SØMLØSE HANDLEOPPLEVELSER
– Klimaaspektet, miljøvennlighet og bærekraftig drift er tre viktige stikkord. Ja, jeg vil hevde at disse tre er en forutsetning for å møte framtiden. Dessuten blir et stort utvalg av økologiske produkter, samt gode vegetarprodukter, grunnleggende viktig i et 2025-perspektiv. Heldigvis er Coop langt fremme på disse områdene allerede, men vi kan ikke hvile et sekund. Handleopplevelsene er tilnærmet sømløse, fra man kjenner sulten til man har undersøkt, valgt og betalt.

– Dette gjelder i enda større grad innen faghandel. Prosessen fra man kjenner det første snøfnugget på nesa til snøfreseren, som møter ditt eksakte snøryddebehov står i oppkjørselen, er som en spasertur i parken. Tradisjonell reklame er byttet ut med skreddersydde personlige tilbud basert på kundenes ønsker, adferd og faktiske behov. Netthandel på mat stamper fortsatt i motbakke, mens netthandel på faghandelsprodukter vil utgjøre en stadig større andel av det totale Coop-salget.

FOKUS PÅ SUNNHET
– Hvor blir endringene aller størst? Innenfor kjøtt eller på grønt-siden?
– Bær, frukt og grønt vokser videre, det samme gjør salg og utvalg av sjømat. Det vil skje mye takket være en hel nasjons fokus på sunnhet og helse og ikke minst kjedenes vilje til å bidra med utvalg og gode priser.

– Vil vi se forskyvninger når det gjelder størrelse/markedsandel på de «fire store» innenfor norsk dagligvarehandel de nærmeste årene?
– Fire aktører kan fort bli til tre og det er viktig at konkurransemyndighetene er sitt ansvar bevisst og følger med på utviklingen og virkemidlene ved etablering. Til tross for knalltøff konkurranse, tar Coop markedsandeler og styrker sin posisjon.

STORE PÅ EMV
Stokke representerer trolig den dagligvarekjeden som har satset mest målrettet på handelens egne merkevarer (EMV). Her jobber de tett med den største private aktøren på kjøttsiden, Fatland. Coop-toppen tror EMV-utviklingen vil fortsette.

– Unike merker er en forutsetning for å lykkes i den konkurransesituasjonen vi har i dagligvaremarkedet, hvor det nærmest ikke skiller på pris lenger i lavpriskjedene eller i tradisjonelt utvalg på supermarkedene. Änglamark og Coop Vegetardag er solide eksempler på det. Sterk kundeinnsikt kombinert med rask og effektiv innovasjon gjør oss i stand til å møte kundebehovene både raskere og billigere enn mange merkevarebedrifter.

KUNDETILPASSET
– Hvordan er Coops EMV-utvikling?
– Den er tilpasset kundenes behov. Vi har lyktes godt med å fylle huller i kundenes forventninger og møte nye behov raskt og på en måte kundene setter pris på. Det gjelder både på pris og kvalitet. Vi får gode tilbakemeldinger gjennom løpende kundemålinger og anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt gjennom høythengende priser som gull i Norgesmesterskapet i kjøttvarer og European Private Label Awards.

NYT NORGE
– Hvorfor har Coop de siste årene i stadig større grad valgt leverandører fra den frittstående del av kjøtt- og eggbransjen, eksempelvis Fatland og Den Stolte Hane?
– Coop setter kunden, som også eier oss, først i alt vi gjør. Valg av leverandører handler om å møte kundenes behov og krav til kvalitet og pris. Innovasjon og utvikling av norske kvalitetsråvarer og norsk produksjon generelt er svært viktig for Coop. Vi er for øvrig Norges nest største bruker av Nyt Norge merket. Tett samarbeid og felles mål er nøkkelfaktorer som bidrar til at vi utvikler oss sammen med leverandørene.

– Ditt råd til KLF-bedrifter om de skal klare å henge med i kampen og få innpass i dagligvaremarkedet?
– Sterkt kundefokus til enhver tid, samt vilje og evne til innovasjon og raske endringer, avslutter Geir Inge Stokke.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt