Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Investerer 20 millioner i nytt Fjellbris-anlegg

Investerer 20 millioner i nytt Fjellbris-anlegg

Grilstad Stranda investerer 20 millioner kroner i teknologi og klimarom for å produsere den nye spekeskinken Fjellbris.

– Her skal Fjellbris, som blir «Strandaskinke 2.0», få god tid til å modne, sier marketingdirektør Oskar Gjærde.

Anlegget skal levere varer med langt lavere saltinnhold enn dagens spekevarer. Teknologien er delvis utviklet på Sunnmøre og i februar tilbys Fjellbris i butikkene.

– Saltinnholdet er redusert med 25 prosent, samtidig som vi har tatt vare på den gode modningssmaken, sier marketingdirektør Oskar Gjærde, i Grilstad, stolt.

STUDIETUR TIL ITALIA
I Sør-Europa har de i lang tid produsert spekemat med lavere saltinnhold enn vi har tradisjon for i Norge. Dette ønsker Grilstad Stranda å gjøre noe med. Derfor har de hatt studieturer til Italia og Spania, og satt sammen et anlegg som skal greie utfordringene.

– Når saltmengden skal ned, skaper det en rekke utfordringen for produksjonen. Det blir større svinn og dermed høyere produksjonskostnad. Faren for mugg i modningsprosessen er større, og vi må passe nøye på for å få den rette smaksutviklingen, påpeker Gjærde.

500 KVADRATMETER
Disse utfordringene har ledelsen ved Grilstad Stranda løst i det nye Fjellbris-anlegget. De tre nye klimarommene er på omkring 500 kvadratmeter. Den viktigste forskjellen fra den tradisjonelle prosessen er at det er etablert betydelig kjølekapasitet i klimarommene.

Gjennom lav temperatur og lang tid, kan en bruke vesentlig mindre saltmengder. Under fabrikksjef Geir Johannsen sin ledelse har Grilstad Stranda over tid utviklet sin egen prosess etter å ha bygget et mindre testanlegg. Det er denne prosessen som nå skaleres opp til å kunne levere betydelige mengder spekeskinke med lavt saltnivå.

Og Gjærde er godt fornøyd:
– Arbeidet for mindre salt i spekematen begynner nå å gi resultater. En side er at myndighetene forventer en reduksjon i saltinnholdet. Den viktigste drivere for oss er de muligheter som ligger i at spekemat med mindre salt kan brukes i langt flere anledninger. Slik kan vi løfte forbruket.

KRAFTIG VEKST
Stranda Spekemat begynte å produsere beinere spekeskinke på 80-tallet. Først i 1996 begynte man å bruke navnet Strandaskinke. Produksjonen lå da på knapt 50 tonn.

Les hele saken i bladet Kjøttbransjen nr 10. 2016.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt