Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / IFFA-messen er ‘livsviktig’ leverandørene

IFFA-messen ‘livsviktig’ for leverandører til kjøttbransjen

For alle aktører som leverer maskinelt utstyr, krydder og andre typer innsatsprodukter til kjøttbransjen, er IFFA-messen definitivt den aller viktigste møteplassen.

Fra 4. til 9. mai viser over 1000 leverandører fra rundt 50 land sine aller nyeste produkter og tekniske løsninger på IFFA-messen i Frankfurt. Ingen messe i global sammenheng er viktigere i kommunikasjon og samhandling mellom leverandør og kjøttbedrift. Messen dekker hele spekteret fra salg, bearbeiding, emballasje, markedsføring, transport og lagringsteknologi, slakteri, butikk, industriell hygiene samt informasjonsteknologi.

MER ENN 60 000 BESØKENDE
Et messeareal på 110 000 kvadratmeter legger årets IFFA-messen beslag på, og i sju messehaller kan bransjefolk og leverandører møtes. I år tas for øvrig hall 12 i bruk og det gjør messen enda bedre rent logistikkmessig for de besøkende. Det er forventet at rundt 65 000 besøkende fra 140 land vil ta turen til Frankfurt i starten på mai. 62 000 besøkende var på plass på denne messen sist den ble arrangert i 2016.

Det er med andre ord bare å slå fast at ingen leverandør, med kjøttbransjen som hovedmarked, tar lett på IFFA-messen.

I år er det fire temaer som synes å være svært sentrale. Automatisering/robotisering, eksakt porsjonering, sortering, veiing, røntgenteknologi for analyse på linja, samt matsikkerhet.

Vi har bedt et titalls viktige leverandører til kjøttbransjen gi oss svar på noen konkrete spørsmål om viktigheten av denne messen:

  1. Hvordan er dere representert på årets IFFA-messe?
  2. Hva betyr IFFA-messen for ditt selskap?
  3. Hva er hovedfokus på årets messe?
  4. Hvilke deler av kjøttbransjen er viktigst for dere?
leverandorer-IFFA
skillelinje orange

PER KRISTIAN MYKLEBUST - ANSV. FOR INDUSTRIAVDELINGEN, LEXIT GROUP

  1. Lexit Group har gjennom alle år vært besøkende på denne messen, noe vi også vil i år.
  2. Messen er en fin arena for å følge opp våre kunder på dette området.
  3. Se nyhetene og følge med på hva som rører seg i bransjen samt å besøke våre leverandører.
  4. Hele bransjen fordi vi er en totalleverandør av maskiner/produkter/utstyr og emballasje.
skillelinje orange

GISLE NAVESTAD -  DAGLIG LEDER, NAVESTAD AS

  1. Vi er representert under hele messeperioden, og kan treffes hos våre ulike leverandører som Kerres, Holac, Maja, Stalam, Marelec, Mado med mer.
  2. Den er særdeles viktig i møte med våre kunder og på grunn av alle nyhetene som presenteres fra våre leverandører.
  3. Finne fine anledninger til å sette oss ned i ro og mak med våre gode kunder.
  4. Våre agenturer involverer oss stort sett i hele verdikjeden, bortsett for slakte- og pakkeavdelingene på anleggene.
skillelinje orange

JAN BREDE OLSEN - DAGLIG LEDER, CAMPUS SCANDINAVIA AS

  1. Vi er representert med to selskaper under årets IFFA-messe, Campus og Avo.
  2. IFFA-messen i Frankfurt er en utrolig viktig og ikke minst tradisjonell arena for bransjetreff. Her møter vi alle våre partnere og ikke minst våre kunder.
  3. Hovedfokus er i år som tidligere å presentere mange nye spennende og naturlige smaker, samt nye og innovative vegan/vegetarprodukter.
  4. Alle norske kunder i kjøttbransjen her hjemme er viktige for oss og vi gleder oss til å møte disse i Frankfurt i begynnelsen av mai.
skillelinje orange

MORTEN N. ERIKSEN -  DAGLIG LEDER, NOTIM

  1. Vi stiller med tre personer på årets messe. Notim vil først og fremst være representert på RAPS standen, men vi vil også oppsøke andre samarbeidspartnere i løpet av uken. Vårt selskap har et bredt nettverk å ivareta og IFFA gjør det mulig å få gjort mye på kort tid.
  2. For oss er messen viktig for å følge med på hva som skjer i bransjen. Den gir oss også muligheten til å vise oss frem for eksisterende kunder, samtidig som det er en god anledning til å bygge nye relasjoner som kan bidra positivt for oss og våre kunder.
  3. IFFA gir oss muligheten til å presentere våre produkter og ideer sammen med våre samarbeidspartnere, og dette vil være vårt hovedfokus.
  4. Notim leverer produkter for smak og funksjonalitet til hele kjøttbransjen og sånn sett er alle viktig for oss, store som små. Når det er sagt så har vi bygget opp vårt salg rundt naturtarm og pølseprodusenter, slik at det er veldig nærliggende for oss å fokusere på disse kundene.
skillelinje orange

MARIUS IVERSEN - DAGLIG LEDER, NERAAL MASKIN

  1. Vi stiller med fire representanter fra vårt bedrift hele messe-uken.
  2. Dette er den viktigste messen for oss og våre leverandører, ettersom det er her de nye innovasjonene lanseres.
  3. Leverandørene holder kortene tett til brystet, så vi får ikke vite om alle nyhetene før presentasjonen av deres stand som vanligvis er dagen før. Regner med at fokuset vårt vil være på automatisering, effektivisering, digitalisering. Og ikke minst mange nye innovasjoner på utstyr for å møte nye mattrender.
  4. Hele kjøttbransjen er viktig for oss, men vårt hovedfokus er produksjonsrommet. Med våre agenturer – Handtmann, Laska, Treif, Fessmann, Tipper-Tie, Verbufa og Inotec – dekker vi det meste av prosessutstyr til kjøttbransjen.
skillelinje orange

PETTER BREIGUTU – DAGLIG LEDER I BOKKEN

  1. Alt av salspersonal og teknisk avdeling er på plass både fra Bokken og Tarber. Vi blir i alt 11 mann tilstede. 
  2. IFFA messen er en viktig møtearena mellom produsenter, agenturhavere og kunder. For oss årets store begivenhet ved siden av Bokken-dagene.
  3. Vi skal ned for å møte en masse leverandører og lære mer om nyheter, for så å få presentert disse gode løsningene for våre kunder.
  4. Hele kjøttbransjen er viktig for oss. Store som små innen slakteri, foredling og produksjon.
skillelinje orange

PETTER HALLEM - DAGLIG LEDER, MPACK

  1. MPack AS stiller med fire personer på årets messe. Våre leverandører er tungt representert på messen, og da må vi utnytte muligheten og stille opp. Messen tiltrekker seg store deler av norsk kjøttbransje, og erfaringsmessig blir vi opptatt med kunder fra morgen til kveld!
  2. IFFA messen betyr svært mye for MPack AS. Den gir oss en mulighet til å presentere de siste nyhetene vi kan tilby gjennom våre leverandører. Messen er særdeles viktig for norsk og internasjonal kjøttbransje. Vemag f.eks., stiller med IFFA-messens største stand på opp mot 1500 kvadratmeter. Det er utrolig stas å invitere kundene våre til å se maskiner og utstyr rulle og gå, produsere og pakke kjøttprodukter.
  3. Årets messe tar for seg de viktigste elementene bransjen står overfor: miljøvennlig emballasje, effektiv utnyttelse av råvarer og ikke minst: produktsikkerhet og svinn. I tillegg er det viktig å være innovativ i forhold til både nye produkter, og måter å produsere de effektivt på.
  4. Vår ekspertise ligger i å finne løsninger for å foredle kjøtt i alle former, og selvfølgelig å få pakket disse varene effektivt og innovativt. Den delen av bransjen som mener disse tingene er viktige, er viktige for oss. Det skulle vel favne de fleste ville jeg tro, både store og små aktører.
skillelinje orange

ROAR FURUHAUG - DAGLIG LEDER, ABC

  1. Det vil være noen til stede fra ABC på IFFA-messen til enhver tid. Hele salgsapparatet reiser til Frankfurt, og i tillegg kommer ordrekontoret til å være representert. Undertegnede kommer også til å tilbringe noen dager på messen.
  2. IFFA messen er en fin mulighet til å få med seg hva som skjer i den internasjonale kjøttindustrien. Den gir ABC mulighet til å presentere spennende produkter fra mange av våre leverandører, til våre norske kunder.
  3. Ingredienser, tilsetningsstoffer, krydder, tarmer, nett og emballasje er de viktigste produktområdene for ABC. Vi er godt i gang med kartlegging av produktlanseringer som har vært holdt hemmelig for oss frem til nå, slik at vi kan presentere disse for kundene våre.
  4. Den delen av kjøttbransjen som driver med foredling og produksjon, er ABCs største kundegruppe og dermed den viktigste delen for oss. Vi er også opptatt av å følge med på konsument-trender, slik at ABC kan være en god rådgiver og samarbeidspartner for våre kunder.
skillelinje orange

JES HENNINGSEN - ACCOUNT MANAGER, MAREL

  1. Vi har en stand på ca. 900 kvadratmeter hvor vi har et bredt utvalg av det utstyr vi produserer for norske kjøttbedrifter. Marel vil her stille med representanter fra hele verden, det vil si produkteksperter og kjøttspesialister for å presentere og fortelle hva vi som selskap kan.
  2. IFFA er den viktigste messebegivenhet innenfor kjøtt. Her kommer kunder fra hele verden så derfor er det naturligvis svært avgjørende for oss å være godt representert. Og det gir oss en glimrende mulighet for å fortelle om fordelene ved vårt utstyr og lansere produktnyheter.
  3. Vi kommer denne gang til å ha fokus på å vise våre muligheter som full linesuplyer. I tillegg skal vi til å lansere en rekke nye produkter.
  4. Marels fokus ligger på hele prosessen fra mottak av levende dyr hele veien gjennom slakting, skjæring, videreforedling, pakking og palletering.
skillelinje orange

IVAR HOLTET - DAGLIG LEDER, FOOD TECH / BWL-MASKIN

  1. IFFA er en viktig messe for oss og dette er en av de messene vi ønsker å være godt representert. Vi deler opp messen litt, så alle er ikke tilstede hele tiden men vi er fire–fem personer tilgjengelig under hele messen.
  2. IFFA messen er en begivenhet for hele kjøttbransjen, i tillegg til at den øvrige del av næringsmiddelindustrien også er på plass. I Frankfurt får kjøttindustriens folk faglig påfyll og har mulighet til å se og til en viss grad teste eksisterende og nytt utstyr. Til messen har de fleste av våre maskinleverandører ønske om å vise frem nyheter som kan gi nye produksjons-og effektiviseringsmuligheter. IFFA er også viktig rent sosialt for dem som deltar.
  3. Vise frem nye trender innenfor automatisering, effektivisering og turn-key løsninger. Dessuten presentere pakkemuligheter, bærekraft, mattrygghet og digitalisering
  4. Når du skal ha utstyr eller trenger ideer for å produsere eller servere mat, bør du ta kontakt med Foodtech. Dette gjør at vårt fokus innenfor kjøttbransjen er fra foredling til ferdig pakkede produkter. Etter at BWL Maskin ble kjøpt opp av Foodtech gruppen, har vi fått vesentlig bredere portefølje og vi kan trekke på flere ressurser.
skillelinje orange

KURT PEDERSEN - SALGSSJEF MOT KJØTTINDUSTRIEN, DYNATEC

  1. DYNATEC vil stille med personell på årets messe. Tore Enes og undertegnede vil stå på våre leverandørers stand.
  2. Den er svært viktig for oss. IFFA-messen er den beste anledningen vi har til å vise en samlet kjøttbransje våre leverandørers nyheter. DYNATEC er et selskap som leverer automasjonsløsninger og vårt primære mål er å komme i kontakt med flest mulig aktører i kjøttbransjen i Norge for å vise de løsninger vi har å tilby disse viktige kundene.
  3. Automasjon er uten tvil vårt hovedfokus.
  4. Den delen av kjøttbransjen som driver med foredling og pakking.
skillelinje orange

TORALF WIIK ØSTLI - DAGLIG LEDER, MYHRVOLD-GRUPPEN

  1. Tilsammen 15 av våre leverandører av produksjonsutstyr til kjøtt- og matindustrien vil ha stand på årets IFFA. I tillegg vil vi ha ni av våre medarbeidere engasjert og tilgjengelige under messen.
  2. Som leverandør til hele kjøtt- og matindustrien er IFFA en meget viktig møteplass hvor våre kunder kan få treffe de ulike produsentene og se nærmere på deres produkter- herunder produktnyheter.
  3. Vårt hovedfokus vil alltid være rettet mot å forstå kundenes behov og ut fra dette under messen tilrettelegge for gode møteplasser med våre produsenter. Vi representerer et stort spekter av prosessutstyr til produksjonen. Fra helautomatiske stekelinjer, fryseanlegg, røk- og kokeskap, til enkeltstående maskiner.
  4. For Myhrvold-Gruppen har vi alltid hatt størst fokus på produksjonsprosessen i bedriftene i matindustrien og dette vil også være sentralt i år.
skillelinje orange
Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt